Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik kant en klare spekbonen kopen?

Spekbonen zijn dikke sperziebonen. Soms worden ze zonder aardappelen o.i.d., maar met doorregen vers spek gegeten. Mijn moeder had het over zat bonen. Wat mij betreft mag het in een instant maaltijdbakje, diepvriesverpakking, pot of blik.

9 jaar geleden
in: Koken
5.3K
Amadea
9 jaar geleden
Die heb ik alleen vers op de groentemarkt gezien. Is toch niet zoveel werk om ze zelf te bereiden?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Spekbonen worden eigenlijk alleen in het seizoen (augustus / september) aangeboden, en dan nog heel modnjesmaat.

Een uitstekende vervanger zijn snijbonen. (Spekbonen zitten een beetje tussen snijbonen en sperziebonen in, en worden soms ook onterecht snijbonen genoemd. Echte snijbonen zijn echter platter.)

Zatbonen bestaan niet, maar ik vermoed dat je moeder 'zoute bonen' heeft bedoeld, en die zijn het hele jaar door leverbaar in plastic zakjes (net zoals de zuurkool). En ze worden op de zelfde wijze gegeten als spekbonen ; meestal met doorregen spek. Wel goed afspoelen ; ze heten niet voor niets zoute bonen ! (Ze zijn gepekend om te kunnen bewaren, maar die pekel moet je wel een beetje afspoelen ! Op het zakje staat hoe je ze moet koken.

Er zijn ook wel snijbonen in pot die je alleen hoeft te verwarmen, maar die smaak is wel wat zachter, en de bonen eigenlijk ook. Een ander goed alternatief is blote billetjes in het gras (snijbonen en witte bonen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding