Van mijn kookpannen zijn diverse handgrepen gedeeltelijk verbrand/verkoold en moeten dus vervangen worden. Wie weet hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.9K
Poet
9 jaar geleden
In de praktijk vind je dezelfde handgrepen niet los. en je kunt ze ook niet zelf maken. Ik gooi dergelijke pannen weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In tegenstelling tot wat Poet zegt kan dit wel. Ik weet niet wat voor pannen je hebt, maar als je merk pannen hebt kan je bij de leverancier informeren of ze handgrepen kunnen leveren.
Sommige handgrepen zitten met een schroefje vast sommige kan je er aftrekken Of kijk bv eens op deze site
http://www.kookpannenservice.nl/nl/cms/over-ons/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is (voor de toekomst) eenvoudig te voorkomen door te zorgen dat je pannen altijd op een passende gaspit staan ; als de vlammen onder de pan uitkomen, ruineer je niet alleen je pannen maar verspil je ook onnodig veel gas. Het kookt niet sneller als je je gas hoger zet en de vlammen onder de pan uitkomen. Je brandt alleen eerder je handen - en je handgrepen dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
probeer met brillo sponsje de pannen schoon te maken.

Het beste antwoord

Je kunt bij een ijzerwarenhandel vragen of zij er nieuwe (metalen) handgrepen aan kunnen lassen. Als de pannen verder goed zijn en het is je wat waard ben je hier wellicht mee geholpen. Veel ijzerwarenwinkels doen ook klein maak- en herstelwerk (lassen van frames, beugels enzovoort). in Zwolle doet Van Rossem IJzerwaren dit werk goed en je betaalt er wel voor. Herstel kan, afhankelijk van het soort pan, toch wel veel goedkoper zijn dan nieuw kopen.

Als het kunststof handvatten zijn die erop geschroefd zijn, kun je eens bij de kringloopwinkel kijken of je handvatten kunt kopen of minder mooie pannen waarvan de handvatten nog wel in orde zijn. Natuurlijk kun je daar soms ook heel mooie, weliswaar gebruikte pannen kopen; bedenk dat jouw beschadigde pannen ook niet nieuw meer waren (althans dat hoop ik).

Ten slotte: als de handvatten slechts oppervlakkig zijn beschadigd kun je ze misschien voorzichtig schuren met schuurpapier tot je op niet aangetast materiaal komt. Dan zijn ze wellicht minder mooi van vorm, maar dan zien ze er in elk geval niet verkoold meer uit. Om dit te doen kun je ze het best los schroeven als dat mogelijk is. na het schuren zou je ze bovendien nog met olie of dergelijke kunnen behandelen. Deze laatste mogelijkheid geldt vooral als de pannen bijvoorbeeld te lang in de hete oven hebben gestaan en het oppervlak van de handgrepen gelijkmatig is aangetast.

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kunsstof aangeschroefde handgrepen kunnen vaak/soms ook nog bij de fabrikant besteld worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Te proberen valt het in ieder geval, dit hangt natuurlijk af van het fabrikaat en de leeftijd van de pannen.