Is het mogelijk om een pepernoot omhuld met chocolade in een gelatinepudding te zetten?

ik wilde een redelijk grote zelfgemaakte pepernoot omhullen met witte chocolade en deze vervolgens in een bak met gelatine-vloeistof in een koelkast zet. Is het mogelijk om dit te doen zonder dat de chocolade en de pepernoot met de gelatine gaat vermengen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik wilde graag een gelatine pudding met een pepernoot in het midden die mooi blijft. Het gaat me dus niet echt om de smaak ofzo

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Ja, dat moet kunnen, maar je moet voorzichtig te werk gaan, want als de pepernoot met witte chocolade in de gelatine stopt, en deze is te warm, dan zal de chocolade smelten, en dan wordt het niet mooi.

Om te beginnen, raad ik je aan om de witte chocolade die je gaat gebruiken om de pepernoot te bedekken goed te tempereren. Hiermee krijg je beta-kristallen in het cacao vet, die minder snel smelten dan wanneer je niet getempereerde witte chocolade gebruikt.
Ontzettend belangrijk is dat de gelatine zo koud mogelijk is. Stop de pepernoot in de gelatine pas als deze bijna begint te stollen, zo voorkom je dat de chocolade zal smelten.
Voor nog meer zekerheid, zou je de pepernoot met chocolade een uurtje of zo in de koelkast kunnen houden, en pas op het laatste moment in de gelatine doen.

Wat ook lastig kan zijn is om de pepernoot precies in het midden van de gelatine te krijgen, want ik vermoed dat deze de neiging zal hebben om te drijven.
Als dit gebeurt, dan kan je een deel van de gelatine apart houden, en wachten tot je bak met de pepernoot erin volledig gestold is, met het topje van je pepernoot als een ijsberg uitstekend boven de gestolde gelatine. Op dat punt kan je een extra laag gelatine mix toevoegen (afgekoeld, dus niet te warm!) en zo bedek je de pepernoot helemaal, en blijft deze mooi in het midden.
Je zou zelfs een andere kleur voor deze tweede laag gelatine gebruiken.

Veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je eerst de chocolade om de pepernoot hard laat worden en daarna pas in de gelatine stopt dan blijft de chocola om de pepernoot zitten en gaat niet vermengen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bij mij lukt het als ik chocola gesmolten heb, niet meer om hem weer echt hard te krijgen, behalve als ik hem echt koud maak.
Heb je toevallig ook tips welke chocola het beste hard wordt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@pokemon Ik gebruik altijd smeltchocolade, zoals voor fondue.