wat is strong white flour?

Ik kwam in een recept strong white flour tegen. Is dit nog een speciale meel, of gewoon tarwemeel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
30.2K

Antwoorden (3)

Het is Amerikaanse patentmeel. Die is hoog in gluten en wordt gebruikt om bijvoorbeeld zandtaartgebak en bladerdeeg van te maken. Broodbakmeel. Om brood te bakken
''Strong white flour staat voor een bloem van een harde graansoort. Plain flour is hetzelfde als de supermarktbloem van hier.'' Dus in strong white flour zitten vooral veel gluten en proteïnen in tegenstelling tot normaal meel: Heel geschikt om brood te bakken, bij normaal meel zou brood dus bijvoorbeeld niet goed rijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
hihi. tegelijk hetzelfde antwoord met dezelfde bron..
Overigens gebruik je voor zandtaartgebak gewone bloem; hier wil je namelijk geen glutennetwerk ontwikkelen (wordt de taart/koek taai van).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik zag dat foutje ook net staan ^.^'' maar inderdaad zeg, laten we zeggen: 'great minds think alike' ;)
Stong white flour is bloem van een harde tarwesoort.
Ik denk dat je dit in gebruik het beste kan vertalen met patentbloem. Dit is bloem met een wat hoger gehalte eiwit (en eiwitkwaliteit) zodat je deze voor o.a. brood kan gebruiken.
9 jaar geleden
De antwoorden hierboven leggen goed uit wat er wordt bedoeld met 'strong white flour' of sterke bloem. Maar deze benaming zal je op de verpakkingen niet vinden. Let op de W-index of simpelweg op de hoeveelheid proteine per 100 gram bloem. Citaat:

"Ook de kwaliteit van de bloem is belangrijk: kies een ‘sterke’ bloem met een hoog gluten-gehalte, dit gluten-gehalte wordt uitgedrukt met de W-index, welke helaas niet op alle verpakkingen wordt vermeld. Zoek bloem met minimaal 13 gram proteine per 100 gram bloem"

Je kunt denken aan bloem van de volgende tarwesoorten: Manitoba, Durum of Kamut. Kijk eens bij de natuurvoedingswinkel.