Waarom moet je een oven voorverwarmen en kan/mag je niet direct je gerecht in de oven plaatsen?

Logisch lijkt me om het gerecht in de oven te steken en dan mee op te warmen. Dan warmt het toch beter op en ook in het midden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus bakken en een gerecht verwarmen niet volgens dezelfde methode.
joro
9 jaar geleden
Uit eigen ervaring heb ik bemerkt, dat als je patat in de oven doet en de oven niet voorverwarmt, dan wordt de patat slap. Als je hem wel voorverwarmt wordt de patat krokant.

Antwoorden (4)

Zonder voorverwarmen kun je prima een gerecht klaar maken in de oven. Echter wat dan de precieze baktijd is, moet je zelf een beetje uitzoeken. Niet elke oven warmt even snel op. Bij een voorverwarmde oven is de baktijd veel beter te voorspellen. De fabrikant zet deze baktijd meestal op de verpakking van het produkt, of bij eigen baksel staat deze baktijd in het recept.
9 jaar geleden
Nee, want bij lage temperatuur schroeit het oppervlak niet meteen dicht, maar het droogt wel uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klinkt wel logies wat je zegt. Maar als je rijst kookt doe je toch ook eerst het water koken en dan de rijst er in. Het is logischer om eerst de goed/gewenste temperatuur te krijgen en dan verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn vrouw kookt veel rijst (is een aziatische) maar ze rijst en water samen om dan te koken (wel in een rijstkoker)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik doe het ook altijd gewoon samen in de pan en dan samen laten koken. En ik gebruik geen rijstkoker.
Zo doe ik het trouwens ook met aardappelen, groenten enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat kan ook,
Veel hangt van het soort oven af.
Ik heb een oven die je een kwartier op voorhand moet opzetten om die op temperatuur te krijgen.
Mijn schoonmoeder heeft er eentje die je niet op mag zetten zonder er iets in te zetten of die begint te 'roken'. Proefondervindelijk geleerd,... Raar ding maar wel een hevig.

Ook weet ik dat sommige te bakken gerechten de warmte net nodig hebben om goed te kunnen stijgen. Als het te koud is, zakken ze in.