In welke boter(om te bakken), zitten geen aditieven en lactose?

Op dit moment gebruik ik roomboter, maar daar zit weer lactose is. Ik zoek dus boter, zonder lactose, enummers, suiker e.d. Dus zo puur natuur mogelijk.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Cryofiel
9 jaar geleden
Stel dat er een heel klein beetje biologische citroen door je boter zou zitten. Of vitamine C. Of vetzuren. Of aminozuren uit natuurlijke eiwitten. Zou je daar ook bezwaar tegen hebben, of zou je boter met deze stoffen wel accepteren?
Ritsuka
9 jaar geleden
Wat is er mis met lactose? Heb je een intolerantie?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vitamine c en citroen e.d. vind ik niet zo erg. Ik heb inderdaad een lactose intolerantie. De lactose wil ik niet, omdat ik daar ziek van word.
De andere ingrediënten meer vanwege de hyperactieviteit en omdat ik zo min mogelijk additieven wil hebben.
Erna55
9 jaar geleden
Er zijn beel misverstanden over E-nummers, suikers, etc. "E-nummers hebben een slechte naam, maar niet alle E-nummers zijn synthetisch, er zijn heel wat natuurlijke E-nummers. Zo heb je in het rijtje kleurstoffen het natuurlijke E162.
Dat is niets anders dan bietjesrood en E160 is de rode kleurstof uit tomaten. Je kunt dus niet stellen dat alle E-nummers per definitie gevaarlijk zijn. Lactose zit in de meeste pure melk en boter. Wanneer je niet overgevoelig of allergisch bent voor deze stoffen kun je gewoon boter gebruiken. Wanneer je zelf brood wilt bakken gebruik je ook additieven: wat zout, gist, suiker etc. Kun je ook uitleggen waarom je geen lactose, e-nummers of additieven wilt gebruiken ?
Cryofiel
9 jaar geleden
@tommie456, als ik het goed begrijp geef je dus aan dat je liever geen E-nummers wilt hebben, maar dat je geen bezwaar hebt tegen E300 en E330. Begrijp ik dat goed?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal het even duidelijker uitleggen. De natuurlijke e-nummers vind ik geen probleem. Maar ik zoek gewoon een boter die niet een mega-lange lijst met ingrediënten heeft. Ik mag nog meer dingen niet hebben, maar dat is niet zo even kort uit te leggen. De producten die het meeste natuurlijke zijn, mag ik vaak wel hebben.
Ritsuka
9 jaar geleden
En iets als olijfolie of kokosolie dan?
Ritsuka
9 jaar geleden
De lengte van de ingredienten lijst zegt niks over de kwaliteit van voedsel. Zie bijvoorbeeld de ingredienten van een banaan https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2013/12/ingredients-of-a-banana-poster-4.jpeg?w=604&h=853
Cryofiel
9 jaar geleden
Ter illustratie hier een ingrediëntenlijst:
http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/we-love-chemicals-620-450x636.jpg Wat dacht je van dit puur natuur, puur biologisch-plantaardige kruidenproduct:
http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/natural-isnt-always-safer-450x601.png Mag je groene thee drinken?
http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/chemtea-450x582.png
Cryofiel
9 jaar geleden
Ritsuka, hier de olijfolie die je aanbeveelt:
http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/chemolive-450x582.png Ik zeg: foei, hoe durf je! ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat in fruit e.d. ook additieven zitten, maar daarin heb ik geen keus. Als ik ergens in nog wel kan kiezen of ik het erin wil hebben of niet, dan probeer ik het te vermijden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Fruit is gewoon fruit, daar is niets aan toegevoegd, die stoffen zijn gewoon onderdeel van de ingredienten.
Welke stoffen wil je precies mijden en met welke reden? Lactose vanwege intolerantie, dat snap ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben bang dat je geen boter achtige producten gaat vinden zonder aditieven. Maar als je bedenkt dat lactose vele malen slechter is dan een Enummer valt het best mee. Ik vind de producten van het AH erg prettig om mee te werken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Lactose is niet slecht voor het grootste deel van de bevolking.
Cryofiel
9 jaar geleden
Inderdaad, Ritsuka. Lactose IS niet slecht. Lactose is slecht voor mensen die er overgevoelig voor zijn, dat wel. Maar dat geldt voor *elke* stof.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vroeger kon je bij de voedselallergie stichting een lijst bestellen. Je kon uit tal van ingrediënten kiezen. Je kreeg dan een lijst van producten met merknaam etc. waar het dan niet in zat. Vanuit die lijst kon je dan verder uitpuzzelen met de overige ingrediënten, die evt. Niet op te vragen waren, maar wel wenselijk waren om ook niet te eten. Miss zou je eens kunnen informeren bij de stichting of ze dat nog verzorgen. Op de site vind ik zo snel niets terug. http://www.voedselallergie.nl/#page-menu-398
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik bedacht me net dat het nogal vreemd is om sommige stoffen te willen mijden, ook als je er niet overgevoelig voor bent. Sommige stoffen hebben een nummer.
Sommige stoffen hebben (nog?) geen nummer. Vraagsteller lijkt er nu voor te kiezen om alle stoffen die op dit moment al wel een nummer hebben gekregen, te willen mijden. Maar waarom? Wat zou het verschil kunnen zijn tussen genummerde en nog niet genummerde stoffen? Als in de toekomst steeds meer stoffen een nummer krijgen, gaat vraagsteller dan steeds minder stoffen eten?

Antwoorden (1)

bakken zonder problemen, dan rijstolie of anarchiedeolie gebruiken