Zitten er vitamines in gekootk fruit?

Zitten er vitamines in gekookt fruit? Of zijn deze eruit gekookt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
Vitamines gaan vaak in het kookvocht zitten (verdampt ook iets). Er blijft altijd wel iets in zitten

Antwoorden (4)

Gekookt fruit is namelijk goede voedingsstoffen kwijtgeraakt en werkt zelfs nadelig op je spijsvertering.De meeste vitamines zijn er dus uit.
fremar
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Appelmoes, stoofpeertjes, gekookte pruimen, tutti-frutti...waarom eten we ze dan nog?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het boek Opperdepop van Albert Heijn wordt zelfs geadviseerd om fruit te koken....
Ritsuka
9 jaar geleden
Hoezo is het nadelig
Ja, er zitten vitamines in gekookt fruit, maar minder dan in niet-gekookt fruit -ik ga hierbij uit van dezelfde fruitsoort en dezelfde hoeveelheid-.

Ook de lengte van de kooktijd is van belang: naarmate je fruit langer kookt, verdwijnen er meer vitamines uit.

Fabrieksmatig gekookt fruit is over het algemeen maar kort gekookt om zo zoveel mogelijk voedingsstoffen en vitamines te (kunnen) behouden.
9 jaar geleden
Bij het bereiden van eten gaan vitamines verloren. Dat kan oplopen van 10 tot 50% of meer. Zo kan het gehalte aan vitamine C en foliumzuur (B11) in eten sterk teruglopen bij lang koken of koken in veel water. Dit hangt sterk af van het type voedingsmiddel, de bereidingstemperatuur, de hoeveelheid (kook)vocht, blootstelling aan zuurstof etcetera.

In gesneden, gepureerde of uitgeperste producten gaat vitamine C verloren bij blootstelling aan de lucht. In zure producten, zoals sinaasappelsap, blijft vitamine C relatief goed behouden.

Bij vlees en aardappelen is het verlies kleiner dan bij bladgroenten, zoals spinazie en broccoli. Dat komt door de structuur. Compacte producten houden vitamines beter vast dan producten met een losse structuur.

Daartegenover staat dat het lichaam vitamines uit gesneden en gekookte groente gemakkelijker opneemt. Dat geldt ook als je groente goed kauwt.

Vitamines uit gekookte en gesneden groente komen gemakkelijker vrij in het maagdarmkanaal, waardoor de kans groter is dat ze worden opgenomen in de darmwand. De mate waarin het lichaam vitamines opneemt, wordt ook wel biobeschikbaarheid genoemd.

Om vitamines te behouden, geldt het volgende bereidingsadvies:

Verhit eten en drinken niet langer dan nodig is om ze gaar te koken, te bakken of te braden
Kook met weinig water
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zitten nog wel vitamines in gekookt fruit. Met dit verschil: geen-weinig vitamine C. Vitamine C echte is een instabiel vitamine dat bij blootstelling aan de lucht, met koken, bereiding verloren gaat. Vitamine A en andere zitten er nog wel in.