Kan je een pizza maken terwijl je op dieet zit?

Hallo
nu ben ik al ruim 2 weken aan de lijn, maar ik heb zo'n zin om morgen eens een pizza te maken, nu vroeg ik mezelf af, of dat ook kan, want in pizza zit veel calorieen natuurlijk. En dan probeer ik te vermijden.
Is bijvoorbeeld tomatensaus zelf maken beter? Ik heb een berg tomaten hier liggen, en ook een blender.

Graag leuke ideeen, want ben dat alleen groente en rundvlees eten een beetje beu aan het raken, ik heb al 19 dagen geen andere dranken aangeraakt dan alleen water en koffie en thee.

Maar goed, ik hoor het graag, want ben doodsbang weer kilo's aan te komen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
10.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het maken van een pizza kost alleen maar calorieën, het probleem is het eten daarvan ;-)
Amadea
9 jaar geleden
Neem geen wit deeg als bodem, maar een dun volkorenlaagje. Mager rundergehakt, en veel groente: ui, champignon, paprika, broccoli, en dergelijke. En verse tomatensaus. Uitstekend!
Ritsuka
9 jaar geleden
alleen groente en rundvlees eten, en bang zijn om andere dingen te eten is toch ook geen manier van leven?
Je kunt prima afvallen en gewoon alles eten wat je wilt, gewoon met mate. Als je je bewust bent van wat je eet en verbruikt op een dag, kun je keuzes maken zodat je lekkere dingen er ook in passen.
Ritsuka
9 jaar geleden
ik lees hier dat je zelfs je vrienden niet meer ziet uit angst: http://www.goeievraag.nl/cafe/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/vraag/559172/streng-dieet-1x-zondigen-kwaad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt ja, ik ben gewoon te zwaar, en wil er echt genoeg af krijgen dus, vanavond heb ik, door aandringen van mijn moeder, als tussendoortje een cracker genomen met slankie...
Ritsuka
9 jaar geleden
Als je jezelf continu dingen ontzegt zoals je nu doet, is de kans groot dat je volgende week of volgende maand ineens heel veel van dit gaat eten. De drang naar pizza, kaas of dergelijke word dan steeds groter.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat voor dieet volg je precies? Hoeveel te zwaar ben je (lengte/gewicht/bmi)? Is je schildklier wel eens gecontroleerd?

Antwoorden (4)

in pizza zitten echt veel calorieën, en die zitten niet in de tomatensaus. De lekkere dikmakers zitten in de deegbodem en in de kaas. Ik begrijp je smachten naar pizza, dat is zeer herkenbaar. Je vraagt om suggesties. Wat bij mij goed werkt is doen alsof. Ik ga dan iets gezonds eten en doe alsof het iets fouts is, zoals pizza. Op een een of andere manier werkt het, dat je daarna minder zin hebt in iets fouts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, dus er is niet echt een vervanger voor de bodem? Ik vind het echt heel erg, maar die gezonde dingen komen onderhand ook mijn neus uit, ik eet alleen maar groente en fruit enzo.
als je je pizza zelf maakt met gezond deeg zoals volkoren meel gebruiken en veel groenten erop kan het gezond zijn. koop in ieder geval geen diepvriespizza of van new york pizza ofzo. die zijn ongezond en echte dikmakers. als je eventueel geen zin hebt om het zelf te maken adviseer ik u om naar een italiaans restaurant te gaan. die kunnen het enigzins nog gezond maken voor u
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Gewoon zelf bodem maken met veel groente inderdaad :)
En lekker wat kip of zo er op voor wat extra eiwitten
Probeer eens een pizza die volgens de voedselzandloper mag.
Het recept is niet moeilijk, maar veel minder ongezond dan allemaal kant-en-klare dingen te gebruiken. Het recept hier is voor twee personen. Dus zorg dat je in je eentje niet meer als de helft hiervan eet.
Voor de tomatensaus staat hier alleen peper en zout erbij, zelf doe ik er ook graag andere kruiden door. Tip: als je de saus op tijd maakt, hebben de kruiden even tijd om te trekken, dan wordt je saus lekkerder.
Wees je ervan bewust dat in je beleg veel calorien kunnen zitten.
Gebruik naar verhouding veel groenten en weinig vlees (salami, spek etc). En op de topping een beetje kaas, om het toch echt een pizza te maken. Omdat je veel groenten gebruikt zit je sneller vol, maak dus een kleine pizza, en krijg je in verhouding minder slechte dingen binnen als bij een gewone pizza (waar toch veel vet in zit)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En een keertje 'zondigen' mag best, dat maakt juist dat je je dieet beter volhoud. Zondig dan zo gezond mogelijk, dan komt het helemaal goed.
En stel jezelf af en toe iets leuks of lekkers in het vooruitzicht, bijvoorbeeld: als ik twee weken me goed aan mijn dieet houd, dan mag ik (een nieuw shirt kopen, pizza maken, wat dan ook)
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik vind de term zondigen zo vervelend, voedsel is gewoon voedsel, dat is niet goed of slecht. Je hebt gewoon dingen die beter bij je doelen passen (die eet je vaker) en dingen die minder goed bij je doelen passen (die eet je minder vaak)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb je helemaal gelijk in, Ritsuka. Ik heb jet woord bewust tussen aanhalingstekens gezet, omdat ik het ook een naar woord vind. Maar het was wel het meest verduidelijkende woord wat in me op kwam, omdat dit toch veel gebruikt wordt in deze betekenis
Gebruik:
500 gram volkoren meel (tarwe of spelt of een ander graan)
250 ml water
5 gram gist
1/2 theelepel zout

Meng dit door elkaar en kneed er deeg van (dit is vrij zwaar werk, goed voor je! Verbrand die caloriëen alvast zodat je straks goed kunt eten van de gezonde pizza!) dit duurt ongeveer 45 minuten voordat je het goed gekneedt hebt
Zet het flexibele deeg nu afgedekt minimaal 2 uur op een warme plek zodat het kan rijzen
Snijd tijdens het rijzen je groente voor op de pizza, bijvoorbeeld:
2x Ui (ringen of halve ringen belegt het makkelijkst en valt veel minder snel van de pizza af)
2x paprika
1x witlof (echt heel lekker op pizza)
4x tomaat (plakjes, haal het natste er uit)
Olijven (halveren anders rollen ze er snel af)
Kappertjes
Magere kaas

Vermaal nu met een staafmixer de inhoud van een blik tomatenblokjes en voeg een snuf zout en een eetlepel italiaanse kruiden toe, dit wordt de bodembedekker

Als het deeg verdubbeld is in omgang maak je er 4 bollen van die je uitrolt met een deegroller op een werkblad met wat bloem er op, rol ze zo dun uit dat het de bakplaat volledig bedekt, dun is lekker en gaart beter
Warm je oven voor op 250 graden
Leg je eerst pizzabodem op een bakplaat en vouw de randen naar binnen
Doe nu 1-2 eetlepels van het totmatenmengsel op de bodem van de pizza en verspreid deze met de bolle kant van de lepel (dit zie je pizzabakkers ook doen in een restaurant)
Beleg nu je pizza met 1/4 van alle groenten en kaas die je hebt gesneden en zet deze pizza 14 minuten in de oven op 250 graden

Je hebt nu een heerlijke gezonde pizza, je kunt er nu verse ruccola op doen bijvoorbeeld, dat maakt het nug smaakvoller. Je kunt er natuurlijk opdoen wat je wilt, als het maar gezond en lekker is!

Succes met gezond eten!