hoe vaak is 'af en toe roeren'.?

Bij sommige gerechten staat dat je af en toe moet roeren. Stel dat een gerecht nog 1 uur moet pruttelen. Hoe vaak is dan 'af en toe'. Elke 5 minuten of bijvoorbeeld elke 20 minuten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Antwoorden (3)

Bij roeren wil je niet dat het aankoekt, afhankelijk hoe hoog je gaspitten staan moet je vaker roeren, en dan is af-en-toe misschien om de 4 á 5 minuten. Je merkt dat vanzelf bij meer ervaring(bij soep wat niet mag koken merk je heel goed hoe vaak je af-en-toe moet roeren)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een uur pruttelen interpreteer ik af en toe als ongeveer om de tien à vijftien minuten. Gewoon om te voorkómen dat het aan de bodem vast gaat koeken. Hoe vaak het precies nodig is hangt af van de samenstelling van het gerecht waarin je af en toe moet roeren. Daar zit nogal verschil tussen.
Amadea
8 jaar geleden
Iets wat echt moet sudderen, zoals bijv. sukadelapjes, hoeft echt niet om de vijf minuten doorgeroerd te worden. Dit houd je alleen even in de gaten opdat het vlees niet uit kan drogen, omdat er niet genoeg vocht in de pan meer aanwezig is. Vocht verdampt namelijk als het lang op het vuur staat. Omdat het over het algemeen lang duurt voor rundvlees gaar is, volstaat het om eens in het half uur een keer door te roeren. Er zit namelijk veel vocht in de pan en de lapjes zetten niet zo snel aan. Je moet er dan alleen voor zorgen dat je voldoende vocht bijvult als het te weinig dreigt te worden.

Een stoofgerecht als goulash moet je wat meer doorroeren. Hierin zitten veel kleinere ingrediënten die sneller aan kunnen zetten op de bodem van de pan. Braad je iets als 'Rendang', dan gebruik je kokosmelk en moet je al doorroeren om het vlies dat gevormd wordt door het gerecht te roeren, zodat je dit kunt laten verdwijnen. In het begin roer je om het haf uur even door zodat het niet kan aanzetten, daarna, als het vocht iets inkookt, moet je elk kwartier zeker even roeren. Je kunt het dan nog even losmaken als het toch iets aanzet en gewoon verder laten pruttelen.

Wil je helemaal niet doorroeren, dan kan je het ongestoord in de oven laten garen....op lage temperatuur (ca. 60-75 graden C) en dat kan uren zo blijven staan. Een gerecht als hachee zal dan na en uur of vijf onbewaakt garen, mals en zacht zijn en klaar om gegeten te worden.
amc