Is een hapjespan/sauteerpan van geemailleerd gietijzer de juiste keuze?

Ik wil van de teflon af. Maar een hapjespan kan niet van plaatstaal zijn omdat dat geen zuren kan verdragen zoals citroen en tomaat. Ik wil geen RVS omdat je daar zware metalen van binnenkrijgt (plaatstaal minder). En al die andere eigenlijk ook niet omdat er van alles mee is, ja ook de ceramische. Dus ik sta nu op het punt een geemailleerd gietijzeren hapjespan te kopen. Wie heeft er ervaring met Le Crueset geemailleerd gietijzer hapjespan. Is het alleen de naam waar je voor betaald of kan je net zo goed eentje van de Hema nemen. (Ik las wel ergens dat die van de Hema weer niet echt emaille zijn) Ik las iets over verkleuren van het emaille maar dat kan ook weer komen door verkeerd gebruik zoals oververhitting. Verkleuren door gebruik vind ik niet erg als het maar werkt. Wie weet of dit een goede keuze is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neem gewoon een gietijzeren pan zonder emaille liefst een hele dure.
gewoon doen je hebt er geen excuses voor nodig alleen geld. Even een waarschuwing een pure gietijzeren pan moet je echt leren gebruiken anders roest die waar je bijstaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gietijzer is een inderdaad een goed alternatief. Het lijkt me echter nog moeilijker mee om te gaan dan emaille.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een aantal dingen die je misschien niet wist maar wel handig kunnen zijn bij je keuze: Een pan van puur emaille is iets anders dan een gietijzeren pan met een emaille coating. Het 'oude' Teflon is niet hetzelfde als het Teflon dat vandaag verkocht (mag!) worden. Het 'oude' Teflon geeft enkel giftige stoffen af bij oververhitting (lees: bij verkeerd gebruik). Een goede pan gaat een leven lang mee, het ligt er maar net aan hoe je hem gebruikt/onderhoudt. Ook een 'dure' gietijzeren pan van een gerenommeerd merk als Le Creuset (de uitvinders van gietijzeren pannen met een emaille coating) kan een leven lang meegaan of na een jaar onbruikbaar zijn, afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Veel succes bij de aankoop en veel plezier bij het gebruik van je nieuwe pan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb net even gegoogeled. Ik zie geen emaille hapjes pan zonder anti-aanbak laag. Of zijn er dan alleen emaille hapjes pannen met moderne aniti-aanbaak laag?

Het beste antwoord

Neem een ding van mij aan...alle waar naar zijn geld en een dure pan is zijn geld zeker waard. Zelf heb ik een grote hapjespan die nog van mijn moeder afkomstig is en zeker bijna 50 jaar oud is! Het is een Gero RVS pan met dikke bodem en ik wil niet anders. Zij heeft hem vrijwel dagelijks gebruikt toen wij als kinderen nog klein waren en toen de kids de deur uitgingen was hij voor hun tweeën te groot geworden. Ze wilde hem weggooien maar ik nam hem mee omdat ik wel een grote kon gebruiken. Nu gebruik ik hem vrijwel dagelijks en ook al weer jaren. Hij ziet er als nieuw uit, heeft alleen wat verkleuring op de bodem aan de butenkant door de gasvlam.

Ik eet dus al jaren uit RVS pannen en mankeer niets! Dit geldt ook voor mijn man en zoon en mijn broers en zusje. Je hoeft dan ook niet bang te zijn voor zware metalen die je binnen zou krijgen! Half nederland eet uit RVS pannen en we worden steeds ouder!
Maar goed, dat is jouw keus uiteraard. Ik wilde het alleen even vermelden omdat je anders niets meer mag als je alles gelooft.

Geëmailleerd gietijzer is een uitstekende warmtebegeleider en houdt de warmte goed lang vast. Het enige nadeel is het gewicht dat een goede pan dan heeft. Hij is namelijk zwaar! Je schudt hem niet zomaar eventjes langer om, zonder dat je last van het gewicht zult krijgen. Het is ook relatief kwetsbaar en bij het stoten kunnen er gemakkelijk stukjes van de beschermlaag afspringen. Het gevolg is dat er dan roestplekjes ontstaan. Gietijzer roest namelijk heel snel. Zou hij een keer vallen of aan veel temperatuurwisselingen bloot staan, dan kan hij ook barsten of scheuren. Je mag zo'n pan dan ook nooit direct op hoog vuur zetten! Is hij eenmaal beschadigd, dan kan je hem beter niet meer gebruiken. Laat hem ook nooit lang voor- of inweken. Het water kan tot op het gietijzer indringen en alsnog roest veroorzaken.

De pannen van Creuset zijn uiteraard goede pannen en ze hebben veel in de ontwikkeling gestoken van duurzaam extra stevig emaille. Deze pannen kunnen dus wel tegen een stootje. Kwalitatief zijn ze dus stukken beter dan een Hema pan. Ze hebben namelijk een naam hoog te houden! Uiteraard betaal je voor de goede naam, maar je hebt dan ook een goede pan die lang meegaat. Dit heeft uiteraard altijd zijn prijs! Ik persoonlijk koop liever dure pannen omdat die garanties bieden dat ze niet na korte tijd weer vervangen moeten worden. Vanwege het gemak zijn dat bij mij RVS pannen met dikke snel geleidende bodems. Die stoven ook goed
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch als je googeled op RVS en zware metalen kom je dit soort waarschuwingen tegen.
Hoe vergiftiging door zware metalen te voorkomen. er zitten zware metalen in verf, sigarettenrook en amalgaamvullingen, in voedingsmiddelen, medicijnen, kookgerei, speelgoed, drinkwater en in de lucht.
Een metaalvergiftiging kan leiden tot ziektes, waaronder neurologische aandoeningen en kanker.
Als het lichaam een gebrek heeft aan essentiële metalen, worden deze plaatsen ingenomen door aanwezige toxische metalen.
Geen sieraden die zware metalen bevatten, het dringt door de huid heen.
Pannen gemaakt van aluminium of roestvrij staal en anti-aanbakpannen zijn van zware metalen gemaakt.
Gebruik voor keukengerei, glas of geëmailleerd metaal.
Kies voor schoonmaakmiddelen die vrij van zware metalen zijn.
Gebruik geen cosmetische producten die aluminium bevatten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar je hebt gelijk het is een persoonlijke keuze en wat je verder verteld heb ik zeker wat aan. Wat je zegt over Le Creuset steld me gerust. Ik zal eens nadenken over gemak en gezond. Op dit moment denk ik toch weer aan emaiile en dan maar wat meer moeite doen. Bedankt voor je waardevolle antwoord !
amc
8 jaar geleden
Wat je ook doet, zware metalen krijg je altijd binnen al is het maar door de lucht, want daarmee krijg je ze ook binnen. Je moet je alleen niet bang laten maken omdat je ze, als je verder gezond eet en ook omega 3 vetzuren aanvult, niet veel opslaat in jouw lichaam. Krijgt jouw lichaam genoeg gezonde mineralen binnen, dan is het namelijk niet geneigd om tekorten hieraan op te vullen met giftige zware metalen. Af en toe eens ontgiften van wat je binnenkrijgt gaat goed met produkten als koriander(zaad), peterselie en een glas bronwater met citroensap of appelazijn. Dit zijn sterke natuurlijke ontgifters. Ik kan je echter begrijpen dat je ze zoveel mogelijk wilt vermijden en erover nadenkt, heel goed! Ik zou dan zeker een 'Creusetpan' nemen ! ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is ook een interessante reactie! Ik eet redelijk gezond en omega vetzuren slik ik al een hele tijd. De manieren van ontgiften kan ik ook wat mee. Inderdaad is mijn overweging, het indien mogelijk te vermijden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb de hapjespan van Le Crueset besteld!!