Moet verse cassave eerst gekookt worden voor het als ingredient in cassave-kokoskoek wordt gebruikt?

Op internet vond ik een recept voor koek, waarin genoemd wordt '500 gram geraspte cassave (diepvries). Nu heb ik wel verse cassave en ik vroeg me af hoe ik die kan gebruiken. Eerst schillen? In zijn geheel koken? Of rauw raspen en bij de boter en suiker en eieren en kokos doen?

http://www.smulweb.nl/recepten/990978/Cassavetaart-met-kokos

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
5.3K

Het beste antwoord

Van nature bevat cassave het giftige blauwzuur, daarom kan het niet rauw worden gegeten.

Je moet de wortel schillen en de boven- en onderkant verwijderen. Om het blauwzuur te verwijderen kun je 'm raspen en met water uitspoelen. Of je kunt 'm in z'n geheel koken. Maar als je er een koek van gaat bakken lijkt mij raspen minder werk.

Cassave schillen is een pittige klus. Bij de toko kun je geschilde en ingevroren cassave kopen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nuttige en belangrijke informatie, dikke plus!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus:
Schillen, raspen, koken, water weggooien en dan pas als ingredient in de koek doen? Als je het koopt in de diepvries, is het dan gekookt?
Amadea
8 jaar geleden
Nee, de geraspte uitgewassen cassave hoeft niet ook nog te worden gekookt. Want je gaat het al bakken. Die uit de diepvries is ook niet gekookt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vooral de reactie van Amadea heeft me verder geholpen.

Andere antwoorden (1)

Het blauwzuur zit op celniveau in de cassave. 'Even wassen' spoelt alleen het blauwzuur van de kapotgesneden cellen weg. Altijd koken dus en het kookvocht weggooien. Het gaat namelijk niet om enkel het verhitten van de cellen. Bij verhitting gaan de namelijk cellen kapot en het blauwzuur laat zich gemakkelijk binden aan het water molecuul. Hierdoor spoelt het gemakkelijk weg. Een beetje blauwzuur zal altijd achter blijven, maar onze zure maagsappen kunnen dit laatste beetje wel afbreken en via de lever wegwerken.

Voorbeelden van andere blauwzuurhoudende levensmiddelen: tabak (rook), opgewarmde spinazie, verse bamboescheuten, cassave, sago, limabonen, lijnzaad, pinda’s, koffiebonen, pitten van de abrikoos, amandelpitten (vooral in de bittere, veel minder in de zoete), appelpitten, druivenpitten, kersenpitten en perzikpitten, beukennoten, walnoten, lijsterbessen, taxus, vogelkers, laurierkers, rubberboom, eucalyptusblad, klaver, pijpenstrootje en sommige paddestoelen.