Wat moet ik doen opdat mijn zelfgemaakt roomijs niet keihard wordt in de diepvries?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
38.9K

Het beste antwoord

Om zelf, zonder ijsmachine , goed (room)ijs te maken is erg lastig. Alleen al omdat de vriezer met -18 graden eigenlijk te koud is voor consumptieijs en er harde ijskristallen ontstaan, die ervoor zorgen dat de structuur grover wordt omdat de massa moeilijker te verwerken is. Eigenlijk zou de vriezer tussen de -6 en hooguit-9 moeten staan, de andere diepvriesprodukten hebben echter een koudere temperatuur nodig dus dit zal lastig gaan.

Wat zorgt nu eigenlijk voor smeuiig ijs? Welnu, ijs dat op basis van volle melkprodukten vermengd met room zal het smeuiigst worden. Vet is namelijk datgene dat voor de zachte structuur zorgt. Hoe meer room, hoe romiger het ijs wordt.
Vruchten en sappen of water bevatten geen vet en voelen daarom in de mond al kouder en harder aan.

Ook het zoetstofgehalte is van invloed op de stevigheid van ijs. Vanillesuiker , kristalsuiker, suikerwater of glucosestroop voorkomen dat er teveel ijskristallen ontstaan die het ijs hard maken. De suiker zal oplossen in de vloeistof en hierdoor wordt de vloeistof dikker en ontstaan kleinere ijskristallen. Hoe meer suiker, hoe zachter maar helaas ook zoeter het ijs wordt.

Maak je ijs op basis van zuivelprodukten, dan is het ook aan te bevelen om er eidooier in te verwerken. Deze bevatten ook vetten die voor een zachte structuur zorgen, maar zorgen ook voor binding. Hierdoor ontstaan ook minder ijskristallen.

De basis voor goed roomijs is melk met vanillestokjes, room en suiker dat je tegen de kook aan laat komen, het vuur uitzet en alles een kwartiertje laat trekken. In een andere kom doe je daarna de eidooiers en het andere deel van de suiker en mixt alles tot je de suiker niet meer voelt en de kleur wit is geworden. Doe hier de helft v.d. hete melk bij, en mix goed zodat de dooiers niet de kans krijgen om te stollen. Giet alles dan bij de melk in het pannetje en blijf roeren terwijl je het zachtjes op het vuur weer verwarmd. De massa moet gelijkmatig warm worden en je wilt niet dat hij aanbrandt, blijven roeren dus en zeker niet op te hoge temperatuur. De massa mag niet boven de 72 graden C. uitkomen, wordt het heter dan gaat het ei schiften. Temperaturen daaronder zullen het ei niet pasteuriseren en dat is nu juist wél de bedoeling.

Nadat de massa gezeefd is, moet hij snel in een bak met ijs al roerend worden teruggekoeld en dan vervolgens in een koelkast die even rond de 0 graden C. is teruggezet, laat je de massa een paar uur staan zodat hij kan rijpen. vervolg;reactie.
amc
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Daarna gaat nij in de ijsmachine of een goed afgesloten bak die je regelmatig met een vork doorroert om hem smeuiig te houden.
http://www.smulweb.nl/blog/trudy47/9790/zelf-ijs-maken
amc
8 jaar geleden
Is het ijs toch hard geworden, kan je hem voor het serveren even 10-15 sec. in de magnetron zetten. Even laten staan en je kunt hem perfect romig uitscheppen in coupes of schaaltjes.

Andere antwoorden (3)

Roeren. Na de eerste pakweg twee uur opstijven en de vorming van de eerste kristallen, moet je elk half uur roeren om te zorgen dat de massa luchtig blijft en niet een dikke massieve massa wordt.
Ook als het ijs "klaar" is, kun je het helaas niet lang met rust laten, dan kakt het alsnog in. In fabrieksijs zitten vermoedelijk toevoegingen die er voor zorgen dat het een luchtige massa blijft, maar zelfgemaakt vers ijs kun je eigenlijk het beste gewoon helemaal opeten als het klaar is. En anders blijven roeren, wat natuurlijk niet handig is als het 's nachts in de vriezer staat.

Ik weet natuurlijk niet hoe jij je ijs maakt, maar het is een bekend probleem dat ijs waaraan geen suiker of een alternatief voor suiker wordt toegevoegd, niet zo luchtig en vaak wat korrelig is. De suiker zorgt namelijk niet alleen voor de smaak, maar ook voor de stabiliteit van het ijs. Precies hetzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor de room : als je een magerder product wilt gebruiken, zul je meer suiker (!) moeten toevoegen om mooi ijs te krijgen.

Dus hoewel het heel leuk lijkt om zelf ijs te maken met minder vet en minder suiker, is dat in de praktijk helaas niet zo gemakkelijk. Soms zijn de ingrediënten nu eenmaal ZO van invloed op het eindproduct, dat je daarmee niet of nauwelijks kunt sjoemelen.

Veel tips en informatie vind je in de link.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Luchtig ijs? Goed roomijs hoeft juist niet luchtig te zijn. De goedkope supermartkmerken zijn inderdaad luchtig, waardoor een liter ijs bijvoorbeeld maar 500 gram weegt. De duurdere merken zijn beduidend minder luchtig en wegen daarom ook meer.
Het zit hem inderdaad vooral in vet en suiker, en lang genoeg draaien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Roomijs moet je niet direct opeten maar minimaal 12 uur in de vriezer laten rijpen om de smaak goed te ontwikkelen. Bij andere ijssoorten speelt dit veel minder en kun je het als een soort softijs direct eten.
Als je wil voorkomen dat je ijs hard wordt, moet je twee zaken zien te voorkomen:
* grote ijskristallen
* veel ijskristallen
Grote kristallen kan je gedeeltelijk voorkomen door goed te blijven roeren tot alle water is bevroren. De hoeveelheid ijskristallen kan je beinvloeden door ervoor te zorgen dat er minder water kan bevriezen. Klinkt simpel maar dat is het niet...
Meer vet (room) = minder water dus minder ijs
Meer suiker of andere opgeloste stoffen: verlagen het vriespunt dus minder ijskristallen.
Bij fabrieksijs worden en nog stabilisatoren toegevoegd zoals johannesbroodpitmeel (locus bean gum). Dit verdikkingsmiddel bindt water waardoor het minder makkelijk bevriest tot ijskristallen.
Dus veel room, suiker, extra melkpoeder gebruiken....
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Is roomijs van water? Een ijsje dus geen water ijsje wordt niet gemaakt met water maar met melk en eventueel room.
Utrecht
8 jaar geleden
Ook roomijs bevat water. Melk bevat 87% water en room naast 40% ook nog zo'n 50% water.
Dat echt roomijs hard wordt in de vriezer is een gegeven en dat ga je oplossen door het 1 tot 2 uur voor gebruik in de koelkast te zetten.
Ik heb gemerkt dat Unilever met ijs van hertog aan het rommelen is geweest waardoor het zacht blijft in de vriezer terwijl toen het nog een eigen merk was in de vriezer ook keihard was. De voormalige eigenaar vertelde dat hij het ijs niet meer eet omdat hij vond dat er teveel mee gerommeld is en de kwaliteit achteruit is gegaan. Vroeger kocht ik het regelmatig maar tegenwoordig nauwelijks meer omdat het niets bijzonders meer is.