Wat voor bodem heeft een flan taart?

ik ben een flan taart aan het maken, en ik heb het taartpak van dr Oetker uit Frankrijk gehaald. Maar daar staat niet duidelijk op wat voor bodem ik moet maken/gebruiken. pleassee somebody help me!! :)))))

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Een flan wordt zonder koekdeeg gebakken. Je kunt het vergelijken met de hier beter bekende 'Crème Caramel'. Het is een soort gebakken eiervla of gustard.
Meestal is het een gustardvla die gekookt wordt uit room, melk, suiker en eidooiers. Als smaakgever wordt er een vanillepeul meegetrokken of uitgeschraapt.
In een ovenschaal of in ramequins die goed ingevet werden, kwam dan op de bodem een hete karamel die bestaat uit gebrande suiker met water en waarop dan de vla werd geschept. In een oven van 100 graden C. werden de puddingvormpjes of -vorm dan een uurtje of iets langer gebakken. Nadat ze zijn afgekoeld kan je ze dan op een bordje storten en daarbij zal de caramel het sausje zijn dat erover uitstroomd.

Al je er persé een taart van wilt maken met een soort koekbodem, dan zou ik gaan voor een vlaaibodem uit gistdeeg, dat je niet te dun uitrolt (zo'n 3 mm) om te voorkomen dat het geheel zompig of nat wordt.

Maak het deeg bijv. van 420 gr. bloem waarbij je 210 gr. zachte malse boter doet + 30 gr. fijne kristalsuiker en een snufje zout. Doe dit alles in de keukenmachine en laat het draaien met de deeghaak. Intussen heb je 18 gr. verse gist verbrokkeld in 80 gr. lauwe melk en hierin laten oplossen (niet te warm anders rijst hij niet meer) Dit melk/gist mengsel giet je bij het deeg en doe er 1 ei bij. Laat draaien tot je een bal deeg hebt. Doe het in huishoudfolie en laat opstijven in de koelkast.
Daarna rol je het deeg uit en laat de deeglap over de deegroller hangen om hem zo te transporteren naar de taartvorm, die goed ingevet is en bestoven met wat bloem. Bekleed de vorm met het deeg en druk het goed uit in de bodemrandjes en hoekjes. Rol de deegroller over de bovenkant v.d. rand en zo snijd je als het ware het overhangende deeg eraf. Zet de complete taartbodem dan in de vriezer als je de pudding/ flanbeslag gaat bereiden.

Zet de oven op 200 graden C. en als hij warm is, zet je de vorm uit de vriezer op het rooster dat dicht bij de bodem v.d. oven geplaatst is (dus niet in het midden). Giet de flanvulling er dan in en bak het geheel 1 kwartiertje op 200 graden, zet de temp. dan op 180 graden C. en bak hem nog zo'n 35 min. verder. Haal hem daarna uit de oven en leg een taartrooster op de vorm en kiep de taart zo om, dat hij op het rooster af kan koelen. De bovenkant ligt dan dus onderop en dit geeft na afkoeling het typische ronde motief waardoor de flantaart ook bekend is...een mooi cirkelmotief in de vulling op de bovenkant.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel erg bedankt!!

Andere antwoorden (1)

Het gaat om een Frans recept, dus dan is het handig om te weten dat daar een flan pudding is en als nagerecht wordt gegeten.
De bodem en zijkanten van flantaart worden gemaakt van bladerdeeg. Maar je kunt het ook zónder deeg in een cakevorm bakken.
Amadea