Kan doorbakken kip opnieuw besmet raken door salmonella?

Als kip helemaal doorbakken is en daarna een paar dagen in de koelkast (of erbuiten) staat, kan het dan weer besmet raken met salmonella? (Even afgezien dat het sowieso niet goed is)

8 jaar geleden
in: Koken
10.7K

Het beste antwoord

Salmonella bacteriën komen niet meer voor in producten die op meer dan 60 graden C. verhit zijn. Daarom is het ook belangrijk dat een kip ook helemaal gaar doorbakken is tot in de kern. Zolang de kern van een kip tenminste 2 minuten op 60 graden C. gegaard heeft, zijn de Salmonella bacteriën vernietigd.
Dit geldt voor alle rauwe producten die besmet zijn met Salmonella, want het kan ook voorkomen in eieren, rauwe melk en groenten of kiemen zoals alfalfa, taugeh en waterkers, zolang die gekweekt werden met gebruik van verontreinigd water of mest.

Een salade kan dus al voor een besmetting met salmonella zorgen, omdat er geen verhitting plaats vindt. Dit zal in ons land echter zelden voorkomen omdat meststoffen in de tuinbouw meestal gecertificeerd zijn en ook ons water schoon is dat in groentenverwerkingsbedrijven gebruikt wordt.

Bewaar echter ook bereide producten nooit langer dan 2 uur bij kamertemperatuur. Koel bereid voedsel zo snel mogelijk terug, zodat je het in de koelkast kunt zetten. Het is namelijk zo dat de meeste micro-organismen niet meer doorgroeien bij een temperatuur van onder de 5 graden C. en ook Salmonella breidt zich dan niet meer uit, mocht het ergens inzitten en ook niet voor kruisbesmetting zorgen zolang het in de koelkast staat, mits deze niet te warm staat ingesteld.
Salmonella en andere micro-organismen vermeerderen zich heel snel bij kamertemperatuur en daarom is het ook beter om in de koelkast te ontdooien en zeker bij kip! Het dooiwater kan ook salmonella bevatten, gooi het daarom meteen weg!

Er zijn toch een aantal andere gevaarlijke micro-organismen die onder de 5 graden C. doorgroeien en daarom is het ook aan te raden om bereid voedsel óók in de koelkast niet lang te bewaren. Bewaar ook altijd bereide en rauwe producten in de koelkast toch gescheiden van elkaar en verpak het goed in aparte bakken/zakken. Het is altjd beter dat ze niet met elkaar in contact komen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet in maar hooguit op een ei.
http://www.groenevrouw.nl/rauwe-eieren/ Dit stukje lijkt bijna geschreven door iemand met smetvrees. Hoewel
Salmonella gevaarlijk is voor sommige groepen kan een gezond mens best wat hebben, mogelijk kan je dan op latere leeftijd er ook beter tegen. Aan de andere kant kunnen door slechte omstandigheden (bio industrie, smerige groentekiem kwekerijen) flinke besmettingen ontstaan.
amc
8 jaar geleden
Gelukkig heb ik geen smetvrees en was lang niet alles, waar anderen het misschien wél doen. Ik vind namelijk dat je ook weerstand moet opbouwen en gelukkig kan mijn gezin heel wat hebben, omdat we niet al te voorzichtig zijn. Maar goed.....salmonella kán zelfs voor levensgevaar zorgen bij heel jonge kinderen, die nog geen weerstand hebben opgebouwd evenals zwangeren die een weerstandloze vrucht bij zich dragen en ouderen die een verminderde werstand hebben. Het gevaar van uitdroging ligt namelijk op de loer bij een salmonella besmetting. Salmonella zit inderdaad meestal op de schil áls het al aanwezig is, maar kán ook in het ei terechtkomen, als de schil een stofje mist of het eiwit erg doordringbaar is. Je hebt altijd mensen die hun eieren ook wassen en niet iedereen weet dat je daarmee de bescherming weghaalt. Hoe vaak is gewaarschuwd voor het eten van rauwe eieren, nadat bejaarden, die een toetje aten waarin rauwe eieren verwerkt waren, ziek werden? Je kunt als gezond mens inderdaad wel wat hebben, maar niet iedereen verdraagt een salmonella besmetting en je dient er toch voor gewaarschuwd te zijn!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben het met je eens hoor. (op de ei puntje na) Altijd lastig dit soort dingen.
Aan de ene kant wil je weerstand opbouwen aan de andere kant niet ziek worden.

Andere antwoorden (1)

Ja hoor, de omgeving van de kip hoeft niet salmonella vrij te zijn en als een mens een bron aanraakt en dan je kip heb je weer salmonella.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar dat kan ook direct na het bakken, door bijvoorbeeld dezelfde plank voor de rauwe en de gebakken kip te gebruiken. Bij correcte werkwijze is dit risico zeer klein.
Als in de koelkast. Vlees en ook veel ander bereid voedsel kan je beter niet 2 dagen op een warme plek bewaren.
Antoni
8 jaar geleden
WasMaes, als een mens een bron aanraakt en daarna de kip, dan heb je niet per definitie weer een besmetting van salmonella. De kans op een besmetting is wel groot, maar niet 100%.
Utrecht
8 jaar geleden
En je besmet dan alle voedingsmiddelen die je aanraakt (of zelfs het servies/bestek), niet alleen de kip.
Kip (vlees algemeen) is een goede voedingsbodem voor Entero's dus hierop zullen de Salmonella's sneller kunnen uitgroeien tot een gevaarlijk aantal. Dus koel bewaren en niet te lang...