Kip bakken/braden in de wok met soya-saus en cola! Zou dit ook met cola zero lukken?

Heel simpel, geen kruiden, alleen kippenvleugels, soya-saus [of goede ketchap?] en cola. Zelf zou ik er toch ook knoflook in doen, stuk of 4 teentjes. Maar de vraag is zou je ook met cola zero deze kip kunnen bereiden?

http://viralmundo.nl/kip-met-cola-recept/

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (1)

Nee. De enige functie die de cola heeft in dergelijke recepten namelijk is die van de suiker. Cola light is beslist niet geschikt om te verhitten, en het bevat geen suiker die ook maar iets kan bijdragen aan het gerecht.

Gewone cola is wel te vervangen dor ketjap, honing, gembersiroop, chilisaus of iets dergelijks ,als het maar (veel) suiker bevat. Maar kook nooit met cola light !

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even ten overvloede : de zoetstof in cola light kan giftig worden door verhitting. Echt niet doen dus. En het "sticky chicken"- effect krijg je er zeker niet mee.

In de link nog wat lekkere recepten met cola ; want het is best lekker.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Had wel een vermoeden, maar ik vroeg niet naar "Light", ik heb 't over cola "zero"! Is dat niet anders van inhoud?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom is cola light beslist niet geschikt om te verhitten/mee te koken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het geen suiker bevat en de zoete smaak dus verloren gaat, maar ook omdat de gebruikte zoetstoffen (die OOK in cola zero zitten trouwens, dat is lood om oud ijzer) giftig kunnen worden door verhitting. Hoe dan ook, als je wilt koken met cola, dan kan dat eigenlijk alleen met gewone echte cola.
Erna55
8 jaar geleden
Coca cola zero : bevat aspartaam en acesulfaam- k
Ingrediënten
Sprankelend water; kleurstof: caramel (E150d); voedingszuren: fosforzuur (E338) en citroenzuur (E331); zoetstoffen: aspartaam (E951), acesulfaam-K (E950); natuurlijke aroma's (plantenextracten), waaronder cafeïne
(bevat een bron van fenylalanine)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cola light en zero verschillen niet of nauwelijks van elkaar. Light was te vrouwelijk, dus moest er een "mannelijke" versie van light komen om een groter marktaandeel te krijgen, en dat werd de zero, compleet met mannelijkere verpakking. Er is vrijwel gene verschil in samenstelling, en blind proef je het verschil niet. Belangrijker : beiden zijn gezoet met aspartaam. En dat is dat stofje dat zijn zoetkracht verliest als je het verhit. https://nl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_Zero
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kijk je recept nog eens door, en ik zou er behalve knoflook ook nog een klein beetje sambal in doen denk ik voor de smaak. Als je van iets pittig houdt natuurlijk. Dan klinkt het zeker niet verkeerd. De ketjap is meestal voldoende als "zout" - ondanks dat het zoet is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga dit zeker eens proberen met cola [echte!] en inderdaad met sambal [zo lekker! ben een liefhebber ... met rijst en boontjes] mmmmmmm Ben er alleen nog steeds niet achter wat het verschil is tussen soya-saus en ketjap?
Voorzover ik weet ìs ketjap een soya-saus...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ketjap (Indonesisch: kecap) is een Indonesische sojasaus. Het wordt gemaakt van een mengsel van sojabonenmeel, grof gemalen tarwe, kruiden en zout.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals jij het gerecht kip met boontjes wilt maken en een sambal liefhebber bent zou je eens zelfgemaakte Molukse Sambal Badjak moeten maken. Is superlekker!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat wij Ketjap (manis) noemen is een zoete Indonesische sojasaus. Daarnaast heb je ook nog ketjap Asin, dat is de zoute Indonesische variant. Er zijn er meer (sedang, kendal, medja) maar dit zijn de twee meest gebruikte, met de zoete ketjap Manis als "topper". Verder heb je ook nog de heel veel verschillende Japanse en Chinee sojasauzen, die echter vaak heel anders van smaak zijn. Die gebruik ik zelf echter maar heel erg weinig, en ze zijn vaak ook moeilijker te krijgen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Sojasaus Al die verschillende sojasauzen zijn maar moeilijk door elkaar te gebruiken ; kwestie van ruiken en proeven als je een nieuwe soort te pakken hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toeval bestaat niet @Tweeling55, ik ben gek op Sambal Badjak.
Uit een pot alleen die van Koningsbergen en wat betreft ketjap, vind ik alleen maar lekker die in een witte [met veel kleuren geel rood en zeegroen op het etiket van "Perushian" Medja No1] (?) literfles zit mmmmmmmmmmm zo lekker! :-)) Verder ben ik gek op Hindoestaanse eigengemaakte sambal kippenlevertjes en ook tomaten sambal... lekker! @Tweeling55 mocht je nog een recept hebben voor de Molukse sambal Badjak, dan graag! Wil het graag een keer proberen :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toeval of niet @jodokus52, we hebben dus een voorliefde voor de Indonesische keuken. Ik heb wel wat familierecepten voor je. Via mail kreeg ik jouw reactie en heb die via antwoordmail beantwoord. Ik hoor wel van je.