Kan je zelf dessertsaus(coulis) maken van cuberdons ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Online reeds gevonden, maar 1 potteke bestellen, kweet niet ?
Zal nog wat supermarkten moeten afgaan om er te vinden, of een bezoekje naar Gent ....
Maar eerst ga ik het toch proberen zelf te maken.
Alvast bedankt voor je leuke reacties. x

Het beste antwoord

Je kunt uiteraard een dessertsaus maken van cuberdons. Nu maak je een coulis meestal door vruchten (of groenten/vlees/vis/fruit) te pureren en door een zeef te passeren of te drukken. Zou je de cuberdons gewoon met de staafmixer pureren, dan zal je het nooit vloeibaar krijgen maar zouden er altijd harde stukjes in zitten.
Je moet ze dus smelten en dat kan in water, melk, sap etc.
Je kunt er ook een cuberdonsiroop van maken en in een afgesloten fles in de koelkast bewaren....dan kan je aan allerlei toetjes de smaak toevoegen.

Een siroop maak je als volgt;
leg de cuberdons in een pannetje en vul er een laagje water bij. (ong.dubbel zoveel snoepjes als water, verhouding 2 kg. snoepjes=1,2 ltr. water) en laat op een zacht vuurtje warm worden. Blijf wel regematig roeren zodat ze niet vastkleven aan de pan.
Kijk wel uit dat ze niet aan de kook komen!
Zijn ze opgelost, zet het vuur dan uit en laat alles dan afkoelen tot 40 graden C. Het best meet je dit even op met een keuken/suikerthermometer. Het is lekker om er dan ananassap door te doen, zodat het niet zo mierzoet wordt, citroensap wordt weer te zurig. Zo'n 5 ml. op deze hoeveelheid is genoeg.
Houd de paninhoud op deze temperatuur en laat dan een kwartiertje, af en toe doorroerend, het sap mengen met de rest.
Na dit kwartier zet je de vlam hoger en verwarm door tot tegen de kook aan, op 80 graden C.zodat alles nog eens goed opwarmt.
Zet het pannetje dan in een schaal met ijsblokjes om het al roerend snel terug te koelen. Giet dan in een fles en bewaar afgesloten in de koelkast.

Misschien vind je hem al lekker als hij gewoon gesmolten is in water en dan kun je hem zo al als coulis gebruiken. Ik vind hem zelf zo te zoet, maar smaken verschillen gelukkig. Probeer het eens uit, zou ik zeggen.

Je kunt ze ook gewoon boven een heet waterbadje smelten, zonder er water aan toe te voegen. Ze smelten dan ook gewoon. Je kunt ze dan ook bijv. toevoegen aan slagroom die je verwarmt en er geweekte gelatineblaadjes aan toevoegen. In schaaltjes doen en op laten stijven in de koelkast. (150 gr. cuberdons-3 gelatineblaadjes-½ l. slagroom)
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ga dit weekend aan de slag om het zelf te maken...
Ben benieuwd ?!
Dank u wel voor de reactie. x

Andere antwoorden (1)

Ze bestaan voor het overgrote deel uit suiker en een klein beetje arabisch gom ; net zoals winegums eigenlijk. Die kun je dus prima gebruiken als suikerbasis in bijvoorbeeld sauzen. En vanwege de smaak heb je dan natuurlijk niet per se meer vruchten nodig.
In plaats van te pureren echter (wat natuurlijk de bereidingswijze van een coulis is) zul je ze gewoon moeten / kunnen smelten en zo als saus gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Doe dat smelten wel liefst au bain marie ; rechstreeks op het vuur of in de magnetron wordt het snel veeeel te heet. Ook oppassen met warm serveren; ik zou wel een thermometer gebruiken denk ik of je vinger).

Toegevoegd na 6 minuten:
Ha, kijk eens aan , nog een recept voor je gevonden ook :
http://www.koekjeshoek.be/2012/05/ingrediententip-cuberdon-dessertsaus.html

Toegevoegd na 7 minuten:
Oeps....bleek geen recept ; je kunt de dessertsaus dus kant en klaar kopen :lol: . Nou, dan weet je zéker dan het kan ;-)