Hoe krijg je speculaas heel uit de speculaasplank?

Blijft plakken alles geprobeerd. Meel op de plank, olie, plank nat maken..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
11.9K

Het beste antwoord

Je hebt hem zeker nog niet zo lang? Het is namelijk zo dat zo'n plank na een paar keren gebruik vettiger wordt en het lossen dan makkelijker gaat. Bij een nieuwe plank, gaat het meestal lastig in het begin.

Maak hem niet vet met olie, maar bestuif hem droog, goed met bloem. Klop dit er weer af en zorg dat het niet dik in de kiertjes zit. De drukpunten van de print zijn dan namelijk niet meer zo duidelijk. Leg er een bolletje deeg op en druk dit op de plank uit en neem de randjes van de holte mee, dus eroverheen op de plank. In de vorm zelf druk je het goed aan. Neem een goed scherp mes en snijd het overtollige deeg er dan vanaf, terwijl je het mes goed plat houdt.
Om het te lossen, tik je even met de rand van de plank op het aanrecht, zodat de randjes al wat los komen te zitten. Pak voorzichtig het randje of wip er een spits mespuntje onder, en laat het figuurtje los vallen terwijl je de plank zo horizontaal mogelijk boven je hand of het aanrecht houdt. Leg de deegvormpjes dan op het bakblik en bak ze.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je het in huis hebt, kan je ook rijstebloem nemen voor de plank. Dat gaat vaak nog iets makkelijker.
amc
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De plank dun bestuiven met maizena. Dit is fijner dan bloem. Vooral de dunne gedeelten zoals de benen, nog even goed met een kwastje insmeren.
Bij het omstorten een snijplankje ertegen houden. Met plankje ertegen even tikken op het aanrecht.
Dan laat het gemakkelijk los.