Als je brooddeeg (voor brood en niet om te knutselen) niet wil reizen kan je dan later nog extra water of gist toevoegen?

Uiteraard voordat het gebakken is ;-)

Ik heb droge gist gebruikt. Volgens de verpakking hoefde deze niet geweekt te worden. Het is ook niet met het zout in aanraking gekomen.

Het stond te reizen in de gootsteen in een kom en die stond in warm (niet te heet) water er was afgedekt met plastic. Er is daar ook geen tocht.

Na drie kwartier nog niets gerezen. Moet ik het deeg weggooien en opnieuw beginnen of kan ik het nog aanpassen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik kan de vraag zelf beantwoorden:

Ja je kan het ongebakken deeg nog aanpassen. Ik heb er een heel klein scheutje warm water bij gedaan. Opnieuw gekneed. Daarna opnieuw laten rijzen (lange ij deze keer) dat heeft redelijk gewerkt. Het brood was niet zo luchtig als het hoorde maar wel erg smakelijk.

Heb zojuist nieuw deeg gemaakt op de manier uit het filmpje uit de antwoorden. En laten rijzen in een koeltas met twee met warm water gevulde flessen (heb geen kruik) ging goed. Nog een half uur en dan bakken.

Toegevoegd na 6 dagen:
Op de foto mijn nieuwe brood.
Ik wil de moderators vragen om de vraag te laten staan ook al heb ik hem zelf beantwoord.

Ik heb overal gezocht en ik kan nergens op wat voor site dan ook vinden of brooddeeg later alsnog aangepast kan worden. Misschien dat iemand anders nog een keer deze informatie nodig heeft.

Toegevoegd na 6 dagen:
http://nl.tinypic.com/r/2dk02dz/8

Toegevoegd na 6 dagen:
Het afgebakken brood.
http://nl.tinypic.com/r/2wnd5c3/8

8 jaar geleden
in: Koken
8.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Was de gist wellicht te oud ? Dan doet het namelijk niks meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gewoon inpakken dan reist het vanzelf met je mee. Er zijn voorgeschreven hoeveelheden om te rijzen. Weggooien en opnieuw beginnen met schoon materiaal heeft veel meer zin.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Marleen, nee dat denk ik niet. 3 weken geleden gekocht bij AH.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Heb ik het verkeerd gespeld? Ik snap het verschil nooit tussen ij en ei en ik weet er ook geen ezelsbruggetje voor.

Het beste antwoord

Aangezien je aangeeft dat op de gistverpakking stond dat de gist niet geweekt hoefde te worden, heb je geen droge gist gebruikt maar instant gist. Dit is sneller gedroogd dan gewone droge gist , werkt daarom sterker dan droge gist, maar is ook minder lang houdbaar. Hij is dus eerder verouderd en dan werkt hij niet meer.
Kijk eens op de datum van het zakje en je weet of het daar aan lag. Misschien heb je nog zakjes uit het pakje over? Is de datum verstreken of zelfs in de buurt, dan kan je ze weggooien, want je kunt ze nergens meer voor gebruiken.

Je hebt het zout eerst door het meel gemengd, dat kan dus geen reden zijn dat de gist niet meer werkte omdat hij daarmee in aanraking is gekomen. Als dat nl. gebeurt is het ook 'einde oefening', maar dat wist je wel.

Misschien was de temperatuur ook wel te hoog? Je hebt 40 graden snel bereikt en daarbij sterft de gist eveneens. Het beste is het als je je hand nog wel in het water kunt houden, waarin je de kom geplaatst had. Denk aan de lichaamstemperatuur, die ook gist erg prettig vindt. Een waterbad is trouwens ook niet de beste optie om gist te laten rijzen. Het koelt snel af en bij deeg is het eerder van belang dat het warmer wordt dan kouder.

Deeg moet tochtvrij staan om te kunnen rijzen. Stond er een deur of raam open? Dan kan dit ook de reden zijn dat het deeg niet rees. De omgeving mag ook niet te koud zijn tijdens het bewerken.

Wat een optie kan zijn als je het de volgende keer weer probeert....indien de kom niet te groot is, waarin je de deegbal hebt liggen om te rijzen, kan je hem in zo'n diepvries/koeltas zetten, waarbij je een warme kruik doet. Dek de kom dan ook wel af met plasticfolie! Sluit de tas en laat het deeg rijzen. Je kunt ook de oven op de laagste stand zetten (rond 30 hooguit 50 graden C.)en de kom er dan in zetten of op de opengeklapte deur vóór de warme oven,mits de keuken niet koud of tochtig is. Houd de deuren/ramen dan dus wel dicht.
amc
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mooi uitgebreid antwoord. Ik dacht dat instant gist zoals jij het zo mooi noemt hetzelfde was als droge gist. Het is trouwens houdbaar tot december 2015. Heb nog een nieuwe verpakking en een zakje uit de vorige. Beide december. Nee er stond geen raam open en ook het ventilatie rooster niet. Wel de mechanische ventilatie maar die staat op stand 1 en daar voel je niets van. Het water zal ongeveer 38/40° geweest zijn. Lekker warm niet heet.

Mijn vader denkt dat ik te kord gekneed heb. Ben gestopt toen ik een mooie bal had die niet plakte. Maar hoe lang dat precies was. Dat met die tas en kruik ga ik zeker proberen.
amc
8 jaar geleden
Vader heeft daar een punt....het gluten netwerk dat ervoor zorgt dat de door het gist geproduceerde gasbelletjes niet ontsnappen, zorgen dat het brood rijst en voor de luchtige structuur. Deze gluten ontstaan doordat je het deeg steeds rekt en kneed. Als het niet goed gekneed is, zal het ook niet goed rijzen. Doe je het met de hand, dan ben je er zeker 20 min. mee bezig. Bega ook niet de fout om er extra bloem aan toe te voegen omdat het in het begin erg zal plakken aan de handen. Je zal er alleen een zware homp brood door krijgen. Je zult zien, dat hoe langer je kneedt, hoe schoner je handen worden.Het deeg zal nog maar heel weinig kleven. Goed kneden doe je door het deeg steeds met de bal aan de binnenkant hand, van je af te duwen, terug te halen en weer te duwen. Zo rek je de gluten op en maakt ze steviger. Draai het deeg dus ook steeds weer zodat je het helemaal doorwerkt. Kijk hier hoe je kneedt;
https://www.youtube.com/watch?v=pI3hgGgixMI Je kunt controleren of het goed is, door er een balletje (maat golf-) af te plukken (doe wat olie op de handen) en trek het voorzichtig al ronddraaiend tot een soort vliesje. Als het snel scheurt, dan moet je nog even doorkneden. Gebruik je volkorenmeel, dan lukt dit echter minder goed dan met tarwemeel. Kijk hier;
https://www.youtube.com/watch?v=waJ8j5-oDiM&feature=youtu.be Tot slot; Bekijk dit filmpje eens; Hele goede uitleg over de juiste techniek.
amc
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=VaXvGK3A9q4 Even vergeten...dus alsnog ;-)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bedankt voor je mooie antwoord. Ik heb je adviezen (en die van mijn vader) opgevolgd. Het resultaat kun je zien op de foto's.

Andere antwoorden (1)

Dat je deeg niet reist kan ik aannemen, ik heb namelijk nog nooit deeg weten reizen want deeg kan geen treinkaartje kopen niet :-) Maar rijzen kan een deeg wel ;-)
Wat er fout is gegaan? Meerdere dingen.
Ten eerste moet je je gist activeren door deze op te lossen in LAUW water, dit wil zeggen niet warmer dan een graadje of 37 C oftewel lichaamstemperatuur dus. Ook je kom in warm water zetten is geen goed idee daar dit nogal snel te warm is en de warmte staat op deze manier in veel te direct contact met je deeg.. Gist heeft het namelijk graag knus maar niet te warm. Dus als je je deeg wil helpen en je hebt geen rijstkast dan zet je de oven op een zo laag mogelijke temperatuur en dan kan je het deeg daar laten rijzen. Desnoods steek je een vork tussen de ovendeur om deze op een kiertje te zetten en vermijd je oververhitting van je deeg.
Ook is het beter om verse gist te gebruiken daar deze toch iets betere resultaten geeft.
Verder is een handdoek over de kom beter dan een plasticfolie daar op die manier een deel van de gevormde kooldioxide kan ontsnappen.
Wat ook belangrijk is, is het kneden van het deeg, dit doe je om je ingrediënten tezamen te laten komen en om een mooi elastisch deeg te bekomen. Bij het kneden ga de door de warmte van je handen de gist ook nog wat helpen.
En is je deeg nog te redden?.... Ik vrees van niet. Je zal dus moeten herbeginnen van nul.
Succes met je (volgende) deeg.