Bestaat er een melkchocolade reep van rauwe cacao?

Bestaan er melkchocolade repen die van rauwe cacao (bestandsdelen) zijn gemaakt?

Of is het mogelijk om er zelf een te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1K

Antwoorden (1)

Deze repen bestaan daadwerkelijk, maar zijn meestal alleen te vinden in natuur-/reformwinkels. Kijk hier voor een online versie;
http://www.biologischetoko.nl/raw-food-producten-kopen/lifebar-plus-choco-green-protein-56230
Ik heb deze afbeelding gekozen omdat je de bestanddelen hier kunt zien. Op de site zelf zijn meerdere soorten te koop.

Je kunt ze dus ook zelf maken maar neem dan wel het superfood cacao en niet de cacao uit de doosjes ( Droste bijv.) in de supermarkt. Over het algemeen is dit geen rauwe cacao zoals hij bedoeld is, dus met veel waardevolle stoffen.

Zelf maken;
Neem rauwe organische cacaopoeder die te koop is bij 'de Tuinen' of andere reformzaken of gezondheidswinkels. Let erop dat er altijd 'rauwe cacao'op de verpakking staat.
Je moet ook zorgen dat je kokosolie (vet) in huis hebt, om de cacao in op te lossen, een natuurlijke zoetstof of suiker en natuurlijk nootjes, gedroogd fruit, kokosrasp of wat je erin wilt hebben.
Smelt in een pannetje 30 gr. kokosvet zodat het vloeibaar wordt. Roer daar dan 50 gram rauwe cacao door en evtl. zoetstof of suiker. Dat is het!
Smeer de chocolade uit op een stuk bakpapier of leg het in een vormpje waarin je een reep kunt maken. Duw er dan noten of stukjes noot in of stukjes gedroogd fruit (cranberries, abrikoosjes, rozijntjes enz) Druk het er goed in en strooi er evtl. wat kokosrasp over. Zet dan in de koelkast om op te stijven. Het duurt wel minstens een uur voor hij goed genoeg is om in stukjes te snijden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Voor melkchocolade zal je aan de kokosolie dan ook volle melkpoeder moeten toevoegen.

Je kunt uiteraard ook 100 gr. cacaoboter boven heet water laten smelten en er dan 25 gr. cacaopoeder, 90 gr, volle melkpoeder, snufje zout, vanillearoma en 145 gr. poedersuiker aan toevoegen. Je kunt dit dan als bonbons in een choclademal laten opstijven.

Toegevoegd na 3 uur:
Bij mijn weten is er geen melkchocolade variant met rauwe chocolade. Het gezondheidsaspect zou daarmee verloren gaan en er wordt meestal gerefereerd aan het feit dat ze vrij van melk, soja en gluten zijn. De ingrediënten zijn ook altijd 100% biologisch en er zit ook geen 'verkeerde' suiker in. Je zult hem dus zelf moeten maken.

Denk er wel om dat je met mate ervan eet, want veel rauwe cacao is ook weer niet goed. Looi- en oxaalzuur die in cacao zitten, roven ook weer ijzer, calcium en eiwitten en die heb je toch nodig!
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Hoe kan je nou MELKchocolade fabriceren van kokosvet, cacao en zoetstof? Dan zou het bestanddeel melk er toch in moeten voorkomen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap ook niet hoe je dit als melkchocolade kan zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit antwoord is perfect als je over het woord melk heen leest. Met wat extra dingen erin kan je er toch melk-chocolade van maken. Melkpoeder e.d.? Een lastiger probleem is de temperatuur, die is volgens mij niet laag te houden om het rauw te mogen noemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En rauwe melkpoeder bestaat vast ook niet.. (n.a.v. info bij de reacties)
amc
8 jaar geleden
Ik heb inderdaad over 'melkchocolade' heengelezen en dacht dat het over repen van rauwe chocolade ging (^-^). Tja, denken moet je aan koeien overlaten hè...die hebben een grotere kop ;-(
@merci; Melkchocolade is sowieso niet zo gezond als pure chocolade, maar is wel lekker! Je kunt er ook gecondenseerde melk doorheen doen, maar inderdaad.....het blijft minder gezond. Maar er is toch niets mis mee om af en toe te zondigen?
amc
8 jaar geleden
@Jackd; Om chocolade vloeibaar te maken moet je het wel verhitten, maar dat is ook niet echt van belang. Rauwe cacaopoeder is niet meer dan onverhitte, ongebrande vermalen cacaobonen. Tijdens dit hele proces mag de temperatuur niet boven de 42 graden C. uitkomen. Op die manier blijven dus veel waardevolle stoffen behouden in het cacaoproduct zelf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
42 46 50 graden? Maar in ieder geval niet warmen dan dat.
Wat precies rauw is, is een heet discussie punt. :-) Het is echter wel mogelijk een pure (melk niet) reep te maken en met alle ingredienten onder de 50 graden te blijven.
http://www.choctree.co.uk/about-chocolate/raw-chocolate-fact-or-fiction/
ook zelf
http://www.mijnpaleokeuken.nl/2014/bulletproof-chocolade-maken/
(alsnog een +)
amc
8 jaar geleden
Ik denk dat het net zoiets betekent als in 'raw food', je kent het misschien...de hype om geen gekookt voedsel te eten. In het kader van ' superfoods' wordt er naar mijn idee dit soort naam aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het verbaasd me dat er twee mensen op de duim omlaag hebben gedrukt als zijnde, geen waardevol antwoord.....wat is hier nou niet waardevol aan :-/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
o ik zie het al. Ik had het nog niet goed gelezen :-/
amc
8 jaar geleden
Juist....het kwam doordat ik over 'melk' had heengelezen ;-(