Hoe maak ik echte Franse crepes?

Mijn vriendin is helemaal verlekkerd op de Franse crepes (pannekoeken) die ze at tijdens haar verblijf in Frankrijk. Ze zegt dat ze die hier nog nooit heeft gegeten zoals ze daar smaakten. Ik wil haar daarom verrassen met overheerlijk beslag zoals ze het daar heeft geproefd. Maar wat zijn de ingrediënten en het culinaire geheim?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2K
Ivana
8 jaar geleden
Er is niet zo veel verschil met onze pannenkoeken. Er moet alleen een vanillesmaak aan toegevoegd worden, of een half kopje suiker. Verder moet het beslag uitermate dun zijn. In Frankrijk worden ze gemaakt op grote platen, groter dan onze koekenpan, maar je kunt de Crêpes natuurlijk ook kleiner maken. Op internet vind je heel veel recepten in het Frans,. Ze wijken allemaal iets van elkaar af naargelang de streek waar ze worden gemaakt. Bij de diverse franse recepten staat altijd dat Google ze voor je vertaalt. Dus zoek even op Crêpes Francaise.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://m.wikihow.com/Make-Authentic-French-Crepes (Engels) Er is ook een Nederlandse pagina maar dat is standaard versie
http://nl.m.wikihow.com/Cr%C3%AApes-maken
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij is de truuk vooral dat het beslag heel dun is, en dat crepes worden gemaakt op grote hete bakplaten waar een dun laagje beslag op wordt gelegd.

Het beste antwoord

Kenmerk van de crêpes is dat ze heel dun zijn en daarom heb je een koekenpan nodig met het liefst een lage rand en die niet te klein moet zijn, zodat je de crêpes makkelijk kunt keren. Een crêperie zal ze ook daarom op platte platen bakken, omdat ze namelijk dan goed dun zullen zijn. Neem dus in elk geval de grootste en platste koekenpan die je hebt mét een anti-aanbaklaag.

Het basisrecept van de Franse crêpes ;

Meng 125 gr. bloem, een beetje zout en 20 gr. fijne kristalsuiker in een kom.
Breek er 2 eieren boven en meng erdoor.
Zet er de mixer met gardes in en begin alles te kloppen, terwijl je er steeds wat melk bij doet, tot in totaal 1/4 liter melk (250 ml) erin zit.
Ga door tot er geen klontjes meer inzitten.
Voeg er dan 1 lepel oranjebloesemwater of 2 gr. vanille essence aan toe.
Meng er tot slot 20 gr. ghee (geklaarde boter) door en laat het beslag dan ½ uurtje tot 1 uurtje even in de koelkast rusten.

Je zult zien dat het beslag dunner is dan wat wij gewend zijn van onze pannenkoeken.

Zet de pan op medium hoog vuur en laat een klontje boter smelten of kwast de pan met wat zachte boter en een bakkwastje in. Neem wél echte boter. Dit is van wezenlijk belang voor de smaak! Is de pan goed heet en de boter gesmolten, giet er dan een soeplepel beslag in, haal hem van het vuur en draai de pan rond zodat je een dunne crêpe krijgt. Zet de pan weer op het vuur en bak hem 1 minuutje. Daarna draai je hem om met 2 platte spatels of gooi hem om in de lucht. Bak de andere kant dan ook nog ½- 1 min. tot hij net gaar is, maar zeker niet bruin.
Leg hem dan op een warm bord, strooi er wat suiker over en vouw hem in vieren.
Verder kan je hem dan serveren met je favoriete topping.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is inderdaad het recept zoals de Bretonse koks (kokkinnen) crêpes bakken.
http://frankrijkpuur.nl/recept-voor-crepes-hoe-maak-je-zelf-de-lekkerste-crepes/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze was er heel tevreden mee. Net echte Franse crêpes zei ze :)

Andere antwoorden (1)

Met de volgende ingrediënten en bereidingswijze:

– 80 gram bloem
– 2 eieren
– 2 eetlepels zonnebloemolie
– anderhalve eetlepel poedersuiker
– 200 ml melk
– voor het bakken: gezouten boter

Je maakt het beslag door bloem, eieren, zonnebloemolie, suiker en melk in een mengkom te kloppen tot je een glad beslag hebt zonder klontjes. Een staafmixer helpt daarbij. Zet het beslag daarna een half uur in de koelkast.

Smelt een klein klontje boter in een koekenpan. Giet dan een dun laagje beslag in de pan. Bak de crêpe goudbruin. Keer 'm om zodra de bovenkant droog is en bak dan ook de andere kant lichtbruin. Schuif de crêpe op een warm bord. Hou dat warm terwijl je de andere crêpes maakt. Daarna meteen serveren.
Amadea
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Ik vind een toevoeging van vanille- essence essentieel. Staat ook bij de meeste Franse recepten.
Plus
Amadea
8 jaar geleden
Maar waarom schrijf jij dan in je reactie dat het gaat om suiker óf vanillesmaak, @Ivana?
Ivana
8 jaar geleden
Het Canadese recept was met suiker, maar ik maak ze altijd met vanille, dat proef je in Frankrijk ook. En ik heb er wat gegeten in Frankrijk....Ook overheerlijk met ijs en munt! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het klassieke basisrecept In Frankrijk wel eens crêpes zonder vanille gegeten, maar dat was een slordige kok, die dacht, die mevrouw kan niet koken, zal zij het ook wel niet proeven. Mis poes.
http://www.okokorecepten.nl/recept/pannenkoeken/crepes/klassieke-crepes-basisrecept