Hoeveel van het totale vet in bv kaas kan je verwijderen door het te verwarmen en af te deppen?

Ja dus stel,
je legt een plakje kaas van pak 100 kcal met 10 gram vet (10x9=90kcal) en 2,5 (2.5x4=10 kcal)gram eiwit, en je steekt dit in de magnetron zodat de kaas smelt en je dus zo een 'vetlaagje' bovenop je kaas krijgt, stel dat je dit er af schraapt, hoeveel kcal/gram vetten ben je dan kwijt ?
Is dit te verwaarlozen of kan het wel degenlijk gunstig zijn in bv een dieet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Amadea
8 jaar geleden
Het lijkt mij handiger om dan gewoon 15+ smeerkaas te kopen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat lijkt mij erg veel gedoe. Dan kun je beter gewoon iets minder vaak kaas eten en er gewoon van genieten. Vet is niet erg met mate.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vet in goeie kwaliteit kaas is een van de gezonde manieren om aan je energie te komen. Beter een sneetje brood minder en de kaas gewoon opeten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Afdeppen helpt geen steek, het vet is in gebonden vorm aanwezig. Dat zweet je er niet zomaar uit. Inderdaad lichtere kaas of kleinere hoeveelheid.
Inekez1
7 jaar geleden
Als je voor een dieet minder vetten wilt eten, moet je vooral zorgen dat je de goede vetten binnenkrijgt en de minder-goede vetten juist niet. Kaas heeft de eigenschap dat de vet / eiwitstructuur verandert als het smelt, waardoor je lichaam het minder goed kan verteren. Het is gezonder om 100 gram harde kaas te eten dan 50 gram van dezelfde kaas als deze gesmolten is (geweest). Het beste is om 20+ kaas te eten in plaats van de 'gewone' volvette kaas.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Over het algemeen wordt kaas die verwarmt is en daarna weer afgekoeld korrelig en taai. Een beter alternatief is dan 20+ of 30+ kaas te halen in de winkel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In eerste instantie haal je zo vooral vocht uit de kaas
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
je kunt beter een half plakje 20+ kaas op je brood doen.

Antwoorden (1)

Als je maar lang genoeg verwarmt, zal al het vet uit de kaas smelten. Dan houd je vrijwel alleen het eiwit over. Dit ziet er uit als de achtergebleven resten in een tosti-ijzer. Het smaakt heel zout en bevat veel minder calorieën. Het eiwit is wel gezond, maar het in verhouding grote percentage zout niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
loginabcde
6 jaar geleden
Vraag me idd af of het opweegt tegen alle moeite die je onderneemt tov smaak. Vermoed dat je beter andere kaassoorten kan overwegen dan dit. Kaas hoeft niet per se slecht te zijn maar in mate. Als een plakje kaas je helpt om een dieet vol te houden is het toch prima? Vetten heb je ook nodig