Hoe bereid je het best andijvie?

Ik, en 2 andere moeten voor school een recept naar keuze maken. Wij hebben andijvie op het oog. Alleen als we naar recepten op het internet gaan zoeken komt dat buiten het budget. Aangezien wij een stelletje klunzen zijn in koken, zou u er dan misschien ook erbij willen zetten hoe we het moeten bereiden.

Groetjes een stel hulpeloze scholieren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Van andijvie kan je een simpel en heel lekker gerecht maken. Eerst grondig blad voor blad afspoelen onder de kraan (want er wil nogal eens wat zand op de bladeren zitten, en dat is niet lekker...). Dan in smalle reepjes snijden. Ondertussen aardappels koken en pureren, en kaantjes bakken. Je roert de kaantjes door de puree, en als laatste de rauwe andijvie erdoor. Eventueel om het smeuiiger te maken wat slaolie erbij doen. Nog even goed doorwarmen en je andijviestamppot is klaar.
Amadea
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Andijvie kan je ook even in de afwasbak vol water schoon maken.
Amadea
7 jaar geleden
Mijn ervaring is dat er dan toch nog zand aan kan blijven zitten.
Cryofiel
7 jaar geleden
Klopt, andijvie schoonmaken in een bak water lukt meestal niet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat wel lukt is een vergiet zo vol doen met andijvie dat je nog goed kunt schudden. Dan de vergiet onder de stromende kraan houden terwijl je flink schudt en husselt. Daarna de schoongespoelde andijvie in een pan doen, en de volgende portie andijvie op dezelfde manier schoonspoelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, niet doen in een vergiet.
Stukken beter lukt het onder een lopende kraan. Je wilt echt geen enkel korreltje zand of een spoortje aarde in je andijvie terugvinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt, je hebt ons uit de brand geholpen. :D
paulus811
7 jaar geleden
Best lekker, maar heel bijzonder is dit niet.
Cryofiel
7 jaar geleden
Mij lukt het altijd prima in een vergiet. Niet te vol doen, dat is wellicht de truc. In een teil of bak werkt het in ieder geval niet.
Ivana
7 jaar geleden
Ik griezel van de puree en de slaolie.
Spekvet, kruimige aardappelen en azijn en het is een fris en zeer eetbaar gerecht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana, ik griezel mee. De truc is dit te maken en er zelf achter komen hoeveel aardappelen / andijvie je in verhouding smakelijk vindt. De een vindt veel piepers lekker en de ander (ik bijvoorbeeld) wil heel graag andijvie proeven en niet alleen aardappelen. Daarom gebruik ik een dubbele (?) hoeveelheid hiervan andijvie dan standaard aanbevolen wordt. @Chrisschep : vergeet de slaolie en gebruik meer andijvie. Een beetje spekvet is het hele verschil tussen droog en smeuïg.

Andere antwoorden (3)

Er zijn twee manieren om andijvie gemakkelijk te bereiden: (1) gekookt en (2) rauw

@De rauwe is rauwe andijvie stamppot , aardappels koken en stamppen/stamper of pureren, met WARME melk erbij en een klontje boter erdoor. Beetje nootmuskaat is lekker.

Daarbij uitgebakken spekjes [koekenpan] , die je bij de puree of liever erdoor roert.

Goed schoongemaakte andijvie , de bladeren lossnijden van de stronk en onder de lopende kraan met de hand alle aangekoekte aarde of zand ervan af spoelen, niet snel maar goed opletten, blijft plakken soms. Met groot brood- of keukenmes klein/fijn snijden [op houten plank]

Hierna de andijvie door de hete puree in de pan roeren en het vuur nog even HOOG met DEKSEL OP DE PAN >> KORT anders is het ineens toch zacht en niet meer rauw! doe je het niet is de stamppot KOUD en dat wil je ook niet.

Voila: rauwe andijvie stamppot

@gekookte andijvie
Zelfde manier schoonmaken en fijnsnijden.

In de kookpan een klein laagje water met daar bovenop een hele berg fijn gesneden andijvie. Deksel er op. Water op hoog vuur en regelmatig met lange lepel omroeren. Het moet NIET lang koken >> de KOOK moet EROVER , dat betekent aan de kook brengen en zo goed als meteen weer het vuur laat zetten : klaar.

Aaardappels koken , vlees bereiden [gehaktballen / karbonade / stukje draadjesvlees] kan allemaal.

Zie daar een 'normale' aardappelen/ vlees/ groente maaltijd met andijvie.

Doe je best
en
Eet smakelijk!

Toegevoegd na 3 minuten:
Correctie : ...zo goed als meteen weer het vuur LAAG zetten : klaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stampot rauwe andijvie:
Koop fijngesneden andijvie, dat is gewassen en klaar voor de stamp.
!,5 kilo aardappelen voor de stamp, dat zijn andere dan gewone aardappelen, kruimig dus. (Zout toevoegen)
400 gram fijngesneden andijvie.
300 gram spekblokjes uitbakken.
6 speklapjes, niet te dik gesneden. Uitbakken.

Kook de aardappelen, zorg dat het geen moes wordt.
Stamp de aardappels fijn en doe er de uitgebakken spekblokjes door.
Daarna meng je de 400 gram fijngesneden andijvie door de aardappels en doet daar ook een gedeelte van het spekvet bij.
Voeg een, of twee, lepels azijn toe. Dat is voor een betere kleur en frisheid (smaak).
Dien het direct op samen met de rest van het spekvet en de uitgebakken speklapjes.

Toegevoegd na 4 minuten:
De speklapjes tevoren met zout en peper bestrooien, anders wordt het geheel te weinig gekruid.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bijzonder!
Nog nooit gehoord van de azijn erdoor.
Ivana
7 jaar geleden
Haha Jodokus, probeer het maar. Ik maak het al 47 jaar klaar en ze eten hun vingers erbij op! :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
!! als ik 't niet vergeet > eerst azijn op 't b.lijstje zetten [= op], is er verschil in soorten? Ik gebruik bijvoorbeeld balsamico voor de sla mmmmmmm , maar welke zou je hiervoor gebruiken?
Ivana
7 jaar geleden
Witte natuurazijn. :)
Andijvie Koken Recept
•Maak de andijvie goed schoon
•De andijvie koken met aanhangend water en wat zout, in een grote pan, ongeveer 10 tot 15 minuten
•Als de andijvie gekookt is, laat deze dan uitlekken in een vergiet, maar vang het kookvocht op
•Smelt de boter in de pan, voeg de bloem toe en roer dit goed door totdat een samenhangende massa ontstaat
•Voeg beetje bij beetje de melk en/of het kookvocht toe, blijf goed roeren en laat de saus steeds opnieuw zachtjes doorkoken
•Voeg wat zout en nootmuskaat toe aan de saus
•Verwarm de gekookte andijvie nog even mee in deze saus en roer alles goed door

Andijvie Koken Tips
•Bij het andijvie koken kan eventueel ook een eetlepel bloem over de gaar gekookte andijvie worden gestrooid, deze even zachtjes mee te laten garen om de andijvie te binden
•Of gebruik om de gekookte andijvie te binden, wat beschuitkruim of paneermeel