Is er een groot verschil in smaak tussen Wasabi en nep-Wasabi (Horse Radish) ?

Ik koop all jaren Wasabi in de Chinese supermarkt ,maar het blijkt dat bijna alle tubes in de handel :nep
Toch vind ik ze prima in sausen en gerechten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

De scherpe smaak van wasabi wordt veroorzaakt door dezelfde aromatische stoffen die werkzaam zijn in twee andere koolachtigen met hoog culinaire waarde: mosterd en gewone mierikswortel. Van de laatste wordt de wortel meestal iets minder fijn vermalen. Vervolgens worden de stukjes ingemaakt of gedroogd. Gewone mierikswortel mist de opvallend groene kleur van de Japanse variant en is minder scherp van smaak. Je schijnt het verschil ook echt te kunnen proeven (als je Japanner bent en tot je normale gerechten behoort; wij als Nederlander zullen bijvoorbeeld het verschil tussen echte zuurkool en nagemaakte zure witte kool ook wel proeven).
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wasabi is Japans en alleen daar vers te krijgen. Het is hier soms wel als poeder te krijgen, dat moet je dan zelf aanmaken met water. In jouw Chinese winkel zal dan wel, net als in elke andere winkel, de wasabi gemaakt zijn van geraspte mierikswortel, mosterdpoeder en groene levensmiddelkleurstof. Echte wasabi is erg duur als het hier verkrijgbaar zou zijn, dus waarom zou je als je de nep prima vindt? De echte is nog scherper en dan proef je echt geen verschil, alleen hitte in je mond!
amc
13 jaar geleden
Er zit een groot verschil tusen die 2. Hangt ook van af hoe je smaak is. Dus dat moet je zelf uitproberen.