Kun je ziek worden van bedorven vlees als je het goed gaar bakt?

Niet dat ik van plan ben om het te doen, maar ik vroeg het me af. Stel vlees is bedorven en het ruikt zuur. Zou het dan vertrouwd zijn om het te eten als je het gaar bakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
55.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieh...!

Het beste antwoord

Niet doen. Je kunt op twee manieren ziek worden van voedsel: door de bacteriën zelf en door de gifstoffen die bacteriën en schimmels produceren.
Door het vlees te verhitten dood je de bacteriën, maar de mogelijk al gevormde gifstoffen (toxines) gaan niet kapot. Daar kan je alsnog dus goed ziek van worden.

Toegevoegd na 36 minuten:
Meer over bijv, Bacillus Cereus die voedselvergiftiging kan veroorzaken:
http://www.food-info.net/nl/bact/bacer.htm
(website van mijn oud-studiegenoten Levensmiddelentechnologie Universiteit Wageningen)
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja je kan er ziek van worden, omdat de rottongsprodukten niet verloren gaan tijdens het gaar bakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aanvulling rottingsproducten waar je ziek van kan worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet per definitie dat het dan ook een probleem is, maar je kunt er niet op gokken.
Bedorven vlees kan namelijk toxisch worden, en dat heeft niets meer te maken met bacterien of zo (die je inderdaad dood kunt bakken) maar gewoon dat het vlees, om het maar simpel te zeggen, onder invloed van verrotting een andere chemische samenstelling heeft gekregen. Dat kan je door verhitting niet meer goed krijgen.
itsme
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Toxisch worden van het vlees zelf door een andere chemische samenstelling? Onzin.
Het zijn echt de toxines die door micro-organismen worden gevormd die het hem doen.
itsme
13 jaar geleden
lezen is een kunst.
Nee, je wordt er niet ziek van, want na verhitting doodt je alle bacterieën.

Deze meisjes hebben een profielwerkstuk gemaakt over dit onderwerp en hebben zelf de test gedaan.

http://www.worldschool.nl/upload/files//20080507135744_Bedorven_vlees_eten.pdf

Toegevoegd na 11 minuten:
Hier een stukje van het onderzoek:

"Kan het echt?
We hebben ons eerst verdiept in ziekte rond voeding en hoe dit te voorkomen. Met de opgedane kennis startten wij vervolgens een wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van verhitten van vlees op het aantal aanwezige vleesbacteriën. Zou verhitten misschien zoveel bacteriën doden, dat bedorven vlees na verhitten weer eetbaar is? Dit onderzoek hebben wij uitgevoerd in het laboratorium van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) Groningen. Dit is een overheidsinstelling die de veiligheid van producten waarborgt.

Marcha Kraan, medewerkster op afdeling microbiologie van de VWA zegt: “Het is misschien best mogelijk bedorven vlees na verhitting te eten. Zover ik weet, is verhitten namelijk echt een goede manier om bacteriën te doden. Maar of dat ooit aangetoond is?”

Wij toonden aan dat vóór het verhitten, zich op een vers stuk vlees circa 190.000 bacteriekoloniën per gram vlees bevonden. Op het bedorven rauwe vlees bedroeg dit aantal maar liefst 400 miljoen bacteriekoloniën! Dit vlees was flink bedorven, want volgens de maatstaven van de VWA is vlees bedorven als het meer dan 10 miljoen bacteriekoloniën per gram bevat. De mate van bedorvenheid bleek niet alleen uit de cijfers; ook op basis van kleur en vooral de geur konden wij bevestigen dat dit vlees inderdaad wel erg bedorven was. Wij hadden het voor het experiment twee dagen op de verwarming laten rotten, wat een misselijkmakende geur in het hele huis had opgeleverd, waarmee de huisgenoten niet blij waren - behalve de hond die hoopvol het huis rondsnuffelde op zoek naar dat lekkere hapje.

Wij constateerden dat het aantal bacteriën door verhitting gedaald was tot 0, ook op het bedorven vlees. Onze conclusie is dus: verhitten doodt alle aanwezige vleesbacteriën. Wij zeggen dan ook: “Ja, bedorven vlees is nog te eten, maar verhit het goed. Én bedenk dus dat de geur en smaak dat biefstukje misschien niet heel aantrekkelijk meer maken”.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doodziek kun je er zelfs van worden omdat tijdens het rottingsproces giftige stoffen ontstaan. Die bak je er niet zomaar even uit. Niet doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees dat bedorven is bevat zoveel bacterien, dat de kans groot is dat je een voedsel vergiftiging oploopt!
Ook al bak je het nog zo gaar!

Bij bedorven vlees is het ontbindingsproces begonnen, en je wil niet weten wat er dan allemaal in rondkruipt !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen bedorven en verstorven
Bedorven eten zou ij nooit aanprijzen... denk ook niet dat het smakelijk is.
Verstorven haas of ree is wel lekker en is eigenlijk even rot.