Stinken rotte mispels?

Het schijnt heel lekker te zijn ,mijn oma sprak er altijd over.
Ze moeten half rot gegeten worden
Hoe zit dat met de geur?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Stinken niet, maar ze ruiken wel heel mier- en mierzoet (zoeter zelfs dan dat ze smaken). Als heel zoet, overrijp fruit eigenlijk.
Ze moeten trouwens niet rot maar wel heel erg rijp (overrijp? ) gegeven worden en zien er dan een beetje zielig bejaard uit wel. Vandaar vermoedelijk de verwarring met ' rot' ; een appel in dezelfde staat van ontbinding zet je echt je tanden niet meer in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, een weezoete geur. En inderdaad niet echt een uiterlijk dat mensen zou aanzetten ze (eetrijp) in de winkel te kopen ;-)

Andere antwoorden (3)

Ze lijken rot maar zijn het niet. Dus stinken doen ze denk ik ook niet.

De vruchten moeten lang aan de struik blijven hangen; dit komt uiteindelijk de smaak ten goede. Omstreeks oktober hangen de vruchten in de struik. Heb geduld; laat er eerst een paar lichte nachtvorsten overheen gaan, voordat u oogst. De vorst zorgt ervoor dat het vruchtvlees zacht wordt. Na die nachtvorsten kan er worden geoogst. Dan nog is het raadzaam de vruchten (met de stelen rechtop) een tijdje op een koele plaats te bewaren. Ze lijken dan wel rot te worden, maar zijn dit beslist niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze rotten zullen ze ongetwijfeld stinken, maar je eet ze niet rot.
Je kunt ze plukken na de eerste nachtvorsten. Daarna nog een tijdje (2 tot 3 weken) bewaren op een koele plek (of een paar dagen in de vriezer), tot ze zacht worden. Dan komt doordat ze 'bletten' oftewel gisten.
Dan denken mensen dat ze rot zijn, maar dat is niet zo.
Eenmaal zacht zijn ze nog maar kort te bewaren, maximaal een dag of drie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de Wiki-pagina staat ook een foto van hoe eetrijpe mispels eruit zien (plus meer info).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt, omdat de vrucht na wat nachtvorsten beurs wordt en fermenteerd. Hierdoor ontstaat een m.i. wrange en zoete smaak. Sommige mensen vinden dat lekker. Ze zijn dan echter niet aan het rotten!

Waarschijnlijk haalde je oma het gezegde "Zo rot als een mispel" door de war met eetbare, rijpe mispels; Een eetbare mispel is maar een paar dagen houdbaar voordat hij begint te rotten en niet langer meer eetbaar is.