Tofu is ook een soort kaas (vergelijkbaar makingsproces).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er bestaat een grote diversiteit aan Aziatische kazen. Ik kan zo geen gerecht noemen, maar ik ga er niet vanuit dat er naderhand meer met die kaas wordt gedaan dan in blokjes snijden als borrelhapje :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan me niet herinneren er ooit kaas gegeten te hebben buiten de touristenhotels, soms bij het ontbijt
anneliez
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ik ook niet!
Paneer (spreek uit:panier) is een Indiase kaas waar veel mee wordt gekookt.Je kunt het eenvoudig zelf maken met volle boerenland (hoe vetter hoe beter) en azijn.
Voor 4 personen heb je nodig:
2 liter volle boerenland melk
20 ml azijn
zeef
natte (niet naar wasmiddel ruikende) schone theedoek

Breng de melk aan de kook.Voeg de azijn toe.De melk gaat zich nu afscheiden in vlokken(de paneer)en in een waterige substantie.Giet alles door de zeef,de paneer blijft nu achter,spoel deze af met water en laat in de zeef uitlekken.
Leg de uitgelekte paneer in het midden van de natte theedoek,til de hoekpunten van de theedoek op en hou ze in 1 hand.Draai met je andere hand de paneer meerdere malen rond zodat je er al het water uitperst.
Leg nu de theedoek met paneer op een bord en zet er een zwaar voorwerp op(een pan water of zoiets) en laat dit max 12 uur zo staan.Hoe langer je het laat staan hoe steviger de paneer.Giet het uitgeperste water van het bord.
De paneer is nu klaar en kan in blokjes worden gesneden en verwerkt of ingevroren worden voor later.
Op internet staan genoeg recepten met paneer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1. Wordt ook vaak als panir geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt!
Ayam Nugget

Ingredienten:

- 500 gr. gehakt kipfilet
- 1 ui, fijn gesneden
- 3 eieren
- 100 gr. gemalen kaas
- 2-3 sneden witbrood, fijn gemengd met 50 ml. melk
- 2 eetlepels maïzena
- peper, zout
- 1 bouillonblokje (fijngemalen)
- 1 eiwit
- paneermeel

Bereiding:

Meng alle ingredienten tot een smeuïg mengsel. Schep 2 grote lepels van het mengsel midden op een stuk aluminiumfolie. Maak hier een rolletje van en sluit het rolletje aan beide kanten. Doe de rolletjes in de stomer. Breng water aan de kook en zet de stomer er bovenop. Doe de deksel erop en stoom de Ayam Nuggets in ongeveer 50 min. gaar. Laat afkoelen. Verwijder de folie en snijd de nuggets in ca. 1 cm. dikke plakken. Dompel de nuggets door het eiwit en rol ze daarna door paneermeel. Klaar om te bakken in olie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Azië is nogal groot, het begint al in Turkije, en daar eten ze zeker wel kaas in de burek. Maar in de oost-Aziatische keuken (Indonesië, China, Thai, etc) is het inderdaad een ingrediënt dat niet of nauwelijks wordt gebruikt. Eigenlijk gebruiken ze heel weinig melk/room in hun maaltijden.

Maar de laatste 30 jaar internationaliseert het koken enorm, dus zul je ook steeds vaker (fusion?) gerechten tegenkomen waar juist wel melk/room/kaas in voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goed antwoord, had ik niet over nagedacht
Als je in India op de menukaart paneer ziet staan dan zit er geheid kaas in.
Palak paneer (spinazie met Indiase roomkaas) en marar paneer (erwten met roomkaas) vind ik persoonlijk erg lekker

Toegevoegd na 37 seconden:
marar moet zijn matar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Turkse keuken wordt wel kaas gebruikt: een hoop "casserolles" (stoofpotjes) worden overbakken met kaas. Verder kan je Haloumi (of Hellim) in vrijwel elke turkse supermarkt in Nederland kopen: dit is een kaas die je kan bakken/grillen zonder dat hij "uitloopt" Erg lekker in een salade of als borrelhapje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vermaarde Mongoolse keuken:Byaslag
Byaslag wordt voornamelijk gemaakt van schapen- of geitenmelk van de herfst. Het wordt onderscheiden in twee typen; als kaas van ongekookte melk en kaas van gekookte melk. De kaas van de ongekookte melk wordt in een pan gedaan en zachtjes verwarmd. Dit moet goed geroerd worden en daarna gaat het langzaam aan koken.
Nadat het kookt wordt er een restant melk toegevoegd aan de gekookte melk, waardoor het gelijk gaat stollen. Na dit proces wordt de kaas in een katoenen zak gestopt en moet het vocht er uit lopen. Het wordt in een vierkante vorm gelegd en op een houten paneel met iets zwaars er op. Als het helemaal gedroogd is wordt het in stukken gesneden.
Kaas van gekookte melk wordt gemaakt van de room van de melk die heeft gekookt. Dit noemen ze urum. Deze room wordt weer opgekookt en verder geprepareerd zoals ze de kaas maken van ongekookte melk. De kaas is compact, vet en kauwbaar en gelig of wit van kleur.