Wat is de beste snijplank?

Toegevoegd na 24 minuten:
Welke geen (diepe) snijgroeven achterlaat en welke je mes niet bot maakt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Wanneer je een snijplank gaat beoordelen op snijcomfort en schoonheid, dan wint de kopsverlijmde houten plank. Dat zijn die planken met "blokjes hout". Zo zien ze eruit.
Hout is nl. opgebouwd uit vezels en daarom veert het iets mee wanneer je snijdt. Het houdt daarom ook je messen langer scherp. Kops verlijmd heeft ook het voordeel dat ze niet krom trekken. Er werd altijd beweerd dat hout minder hygiënisch is omdat in de groeven bacterïën zouden blijven zitten, maar volgens de Voedsel-en Warenautoriteit
mag een houten plank nu wel. Je moet hem dan wel goed schoonhouden met een borstel en heet water met af en toe zout en citroensap. Zo hoef je niet te vrezen voor salmonella en andere ziekmakers.

Let je op gebruiksgemak, dan is het verstandig om een kunststof of Epicurean plank te kiezen. Je hebt er geen omkijken naar en ze kunnen zo in de afwasmachine.
Epicurean is sinds enige jaren op de markt en bevalt ook goed. Ze zijn gemaakt van geperst papier en gehard met kunststof. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat ze erg licht van gewicht zijn. Het is ook geschikt om er iets heets op te zetten, want Epicurean kan temperaturen tot 175 graden C. verdragen.
Let er ook op dat je bij kunststof planken gehard kunststof neemt, dat is minder gevoelig voor diepe krassen dan gewoon plastic. Wel eveneens goed schoonhouden na gebruik, kunststof is niet minder gevoelig voor bacteriën dan hout.

Glas en marmer; Niet doen , is funest voor je messen.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Gewoon hout!!

Plastic gaat na verloop van tijd stukjes verliezen en je wil echt niet dat dat in jouw eten terecht komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hout schijnt niet zo hygiënisch te zijn.
amc
13 jaar geleden
Inmiddels achterhaald. Kunststof is net zo onhygiënisch omdat daar ook krassen in komen. Je moet een snijplank in elk geval goed schoonhouden en dat geldt voor beide
soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vraag ik me af. Kunststof kun je bij wijze van spreken met chloor of alcohol desinfecteren. Deze stoffen trekken niet in het kunststof maar hooguit in de krasjes. In hout trekt e.e.a. veel dieper.
Ligt eraan waarvoor. Brood snij ik het liefste op een houten plank maar vettige en vochtige dingen op een kunststof plank. Glas liever niet omdat je dan constant je messen moet aanzetten. Gebruik vlijmscherpe messen. Daar hoef je minder vaak mee heen en weer te raggen wat zowel voor de voedingsmiddelen als voor je plank beter is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een plank van kunststof kan in de afwasmachine. Moet je eigenlijk ook wel doen omdat er in de groeven etensresten achterblijven die een voedingsbodem voor bacteriën zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plank van hout kan ook wel in de vaatwasser hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat een houten plank toch wel lang nat blijft en dunne planken een neiging hebben om krom te trekken. Maakt het verschil welke soort hout en de dikte?
eigenlijk zal de vraag moeten zijn "welke snijplanken zijn het best". Je hebt Namenlijk voor vlees, groente en kip een andere snijplank nodig. Veel mensen gebruiken nog de houtenplank en voor huishoudelijk gebruik zijn ze ook goed, echter mogen deze in de horeca voor vlees niet gebruikt worden. Plastic zijn er in verschillende soorten. Ik zelf gebruik een plastic soort dat bijna niet in te kerven is. Dit is een setje van 4 bladen (voor vlees, kip, groente en uien) en elk blad heeft een andere kleur. Ik heb deze gehaald bij een horeca leverancier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik het liefst een glazen snijplank. Makkelijk schoon te maken dus wel zo hygienisch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worden je messen daar niet snel bot van ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Worden je messen inderdaad snel bot van. Het materiaal is harder dan het mes zelf.
je kan ook eens langs een tegelhandelaar gaan en er een graniet tegel halen, vaak hebben ze die nog dat is absoluut krasvrij en je messen worden ook niet bot
ik heb er ook een ,al jaren en me kinderen ook en vele mensen die ik ken
en makkelijk in onderhoud ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hout is voor mij nog altijd het ideaalst het maakt je mes niet bot en je snijd goed door het product heen, bij kunstof planken heb ik altijd het gevoel dat ik niet lekker diep door m'n vlees heen snij. regelmatig insmeren met olie, bv zonnebloem zorgt er voor dat je makkelijk schoonmaakt. Zo nu en dan even goed schuren met zout en klaar ben je, waarom zouden wij zo eigenwijs wezen om na duizenden jaren hout met kunstof verder te willen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gdanonym;

Ik zweer bij hout en dan een flinke dikke. Niet te krenterig zijn, want dan vliegen de splinters je om je oren, maar bij een goede kookwinkel koop je al voor onder de twee tientjes snijplanken waar je jaren mee kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn glazen snijplanken in de handel met ribbeltjes, die zeer slijtvast zijn en waarvan het mes niet bot wordt.... ik heb er hier een van, maar krijg dat niet goed op de foto... zal even online kijken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werd ooit onderzocht door één of ander National Geographic programma.
1) glazen zijn de beste
2) hout komt op nummer 2 want er ontstaan wel groeven en kerven, maar het hout maakt een snelle droging mogelijk waardoor bacterien geen kans krijgen zich echt te ontwikkelen
3) kunststof is slechtste want in de groeven kunnen bacterien zich goed ontwikkelen omdat vocht daar lang in blijft hangen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat tegenwoordig als de beste snijplank wordt aanzien is deze in olijfhout, één van de hardste houtsoorten, maar niet goedkoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag een paar jaar terug in 'het beste idee van Nederland' een snijplank met een bakje eronder. Superhandig, weet niet of deze reeds in de handel is. Het heet iets van tjopper ofzo.