wat gebeurt als je geschilde rauwe aardappelen met water(80graden) met pyrofosfaat in een bak laat voor een paar minuten, zal het water toenemen of...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (3)

echt precies dezelfde vraag, staat dat in een scheikunde boek ofzo?

Toegevoegd na 1 minuut:
O nee, je stelt gewoon zelf precies dezelfde vraag nog een keer.

????????????????????
13 jaar geleden
zal er ook aan liggen hoeveel pyrofosfaat je in het water doet. Het heeft allemaal met waterpotentiaal te maken.
Het water zal van hoog naar laag gaan (zoals altijd). dus als het water potentiaal lager in de aardappel is dan in het water zal hij water opnemen en omgekeert. Ik denk niet dat de temperatuur er iets mee te maken heeft. Of de cellen moeten stuk gaan bij 80 graden want dan verlies je turgor druk wat een onderdeel is van water potentiaal. Kortom het ligt dus aan het (verschil) in water potentiaal tussen de aardappel en het water waar je hem in legt. voor als je negels goed genoeg is zie de link hier onder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pyrofosfaat dient om te voorkomen dat je aardappels grauw kleuren, dus heeft verder niets met toe- of afnemen van het gewicht te maken.