Het is een patatje speciaal met daar bovenop pindasaus.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is gewoon patatje oorlog. zonder het woord kern.
Dat is een z.g. containersnack.

Containersnacks
Andere vaste onderdelen van de snacklijst zijn samengestelde woorden. De achterkant duidt de vorm van het gerecht aan, of nauwkeuriger: het type omhulsel, want de meeste gerechten zijn eigenlijk 'containertjes' die met ingrediënten gevuld worden.
De naam van het belangrijkste ingrediënt van de vulling vormt de voorkant van het woord. Neem nu de container 'kroket'. Een beetje snackbar biedt de keuze uit de kaas-, saté-, kip/champignon-, kalfs- en goulashkroket, en voor de ambitieuzere snackers zijn er de Kwekkeboom- en Van Dobbenkroket. Bij de andere 'containersnacks' (denk aan de rol, stick, frikandel, loempia en tosti) gaat het precies zo.
Eigenlijk sluit de hamburger hierbij aan. Alleen heet een hamburger met kaas niet 'cheesehamburger', maar 'cheeseburger'. Daaruit blijkt dat het stukje burger de betekenis 'kadetje belegd met iets vleesachtigs' heeft gekregen, vergelijk ook de chili-, hawaï-, bickey-, vega- en zelfs kroketburger. Een naam is de handigste manier om de bewerkelijke beschrijvingen te ontwijken. Dat maakt het 'patatje oorlog' ten overvloede duidelijk, alsmede het 'patatje kernoorlog' (met mayonaise, curry, pindasaus en uitjes).