Is appelmoes een volwaardige vervanger van groente?

Soms eet ik bij het avondeten appelmoes in plaats van groente. Is dit, wat betreft voedingswaarde, gelijkwaardig aan groente?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor alle antwoorden!

14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Nee, appelmoes is lekker naast je groente maar is zeker geen vervanging. Zelfs qua vitamine C vind je in 100 gram appelmoes niet meer dan 2.0mg. In 100 gram bloemkool bijvoorbeeld zit al 80mg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, zeker niet. De meeste vitaminen zijn verdwenen. Er ziteen nog wel een paar mineralen in. Maar voor een keer in de week zal het geen kwaad kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat besef je toch zelf : uitgekookte appelen, suikertoevoeging tov verse gegrilde groenten als paprika's , courgettes, witloof , spinazie. Factor 10 verschil in voedingswaarde op zijn minst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, kan heel goed voor een keer, suikers en vruchtvlees kan best een keer als vervanger, maak je er niet druk om... Als je daar behoefte aan hebt, dan is dat niet voor niets... Gewoon doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden lijkt het me trouwens ook dat appelmoes nooit groente kan vervangen, omdat de appels tot het fruit behoren en niet tot de groenten.

Ik denk trouwens niet dat appelmoes dan wel een volwaardige fruitvervanger is. Minder vitaminen en zeker minder vezels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 100 gram appel zit 10 mg. vitamine C. In 100 gram appelmoes, slechts 2!
Nee want er zit veel suiker in en het is gekookt dus zijn veel vitaminen er uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is geen vervanger.
Zelf eet ik wel eens rode kool met appel zo koud uit een potje. Ook lekker zoet en met meer voedingswaarde.

Toegevoegd op 30-05-2009 00:43:41
(Hete bliksem is wel een soort van stampot met appels. In vroegere tijden was het dus wel gebruikelijk wat jij doet.)

Toegevoegd op 30-05-2009 00:49:25
..en vanwege de uien wel een volwaardige vervanger. Uien kan je als groente zien.