Zijn rauwe aardappels ongezond? Zo ja, waarom?

Gootje heeft ooit al een antwoord op deze vraag gegeven: http://www.goeievraag.nl/vraag/ongezond-rauwe-aardappelen-eten.25212
Maar zelf eet ik geregeld tijdens het schillen een stuk rauwe aardappel en als kind at ik hele rauwe aardappels, en ik heb er nog nooit wat van gekregen, ook geen flatulentie en krampen. Dus klopt dat wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Aangezien rauwe aardappel in de natuurgeneeskunde toegepast wordt zal het meevallen met de giftigheid. Die betreft de groene delen, de bessen, de spruiten en de pitten. De knol van de aardappel bestaat voornamelijk uit zetmeel, eiwit en water.
Men gebruikt het bij maagaandoeningen in het algemeen, en met name bij zuurbranden. In de fytotherapie (kruidengeneeskunde) wordt overmatige zuurvorming gereguleerd door stimulering van de maagsap- en galafscheiding. Eén van de mogelijke natuurlijke oplossingen daarvoor is het drinken van rauw aardappelsap op de nuchtere maag.
Maar de maximale dosering van één rauwe aardappel per dag mag niet worden overschreden. Men moet voorzichtig beginnen en het niet gebruiken bij zwangerschap.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In vooral de schil zit een gif , dat door koken geneutraliseerd wordt.
Het is eigen aan bijna 'alle' planten uit de nachtschade familie.
Bij tomaten zit het gif in het loof nb.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zit 'solanine' in de meeste knollen.
In het loof echter veel meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zit 'solanine' in de meeste knollen.
In het loof echter veel meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zit overal , maar in het loof en de bessen het meeste , schrijft de literatuur.
Ik heb dat vroeger eens opgezocht door mij te informeren na het lezen van een boek over een moord met 'bella donna'
Blijkt familie te zijn van ons patatjes en tomaatjes.
Ik denk dat wat Gootje zegt voor de meeste mensen wel zal op gaan; wij hebben geen extra maag die met taaie celwanden korte metten maakt en dus moeten we veel voedsel koken.
Dat jouw darmkanaal rauwe aardappels wel aankan zal aan de bacteriën liggen die je huisvest; geen twee mensen hebben een zelfde darmflora en als je jong bent zal het lichaam zich nog het snelst aanpassen.