Is het gezond of ongezond om elke dag vis te eten?

En dan bedoel ik niet direct gefrituurde vis, maar haring, makreel, schol etc...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.6K

Het beste antwoord

Omdat vis kleine hoeveelheden dioxines kan bevatten is het verstandiger om max. 2 porties van eenzelfde vissoort in een week te eten. Varieer dan eens met andere soorten, er is keus genoeg. Het is zeker goed om vette vis zoals makreel, haring te eten vanwege de omega vetzuren die de vette vis bevat. Die zijn nl. goed voor hart-en bloedvaten.

Vermijd vaker de roofvissen, zoals verse tonijn, zwaardvis, haai en koningsmakreel. Tonijn uit blik kan je wel gewoon 2 keer per week eten.
Bij deze vissen heb je een grotere kans op het binnenkrijgen van giftige stoffen.

Eet dus met het oog op de dioxines, niet meer dan 4 porties vette vis per week. Eet ook geen paling uit de Nederlandse rivieren. Daar zit meer dioxine in dan verantwoord wordt geacht,

Ondanks de dioxines en pcb's die in verse vis kunnen zitten, weegt het niet op tegen de gezondheidswinst die je krijgt door regelmatig vis te eten , volgens de Gezondheidsraad. In hun richtlijnen staat dat " het gezondheidsrisico door blootstelling aan giftige stoffen niet opweegt tegen de gezondheidswinst".
Kortom; je hebt zoveel baat bij 2 maal per week vis eten dat het andere erbij te verwaarlozen valt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

lijkt mij een gezonde bezigheid zeker aks het niet alle dagen vette vis is:
Dit is een indeling van de belangrijkste vissen :

- Mager: kabeljauw, schelvis, tong, snoek, schar, rog, wijting, e.a.

- Halfvette vis: forel, tonijn, dorade, ansjovis, heilbot

- Vette vis: paling, makreel, haring, sardienen, gekweekte zalm, ea.

Toegevoegd na 1 minuut:
aks=als
fremar
13 jaar geleden
Nee, dat is niet zo gezond. Vissen pikken eenvoudig zware metalen op uit het water. Daarom kun je je beter beperken tot 2 a 3 keer per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet gezond. Geadviseerd wordt om niet meer dan twee keer per week vis te eten, vanwege gifstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk is het net als met de rest. Teveel van iets is nooit goed voor je. 2 tot 3 keer per week vis waaronder ook vette vis is meer dan genoeg inderdaad.