In een professionele keuken mogen geen houten snijplanken worden gebruikt, ivm hygiene.

Ik heb weleens gehoord dat hout bacteriedodend is, Is dat waar ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk. Hout is bacteriedodend. Dit duurt ongeveer twee uur. En in twee uur kan natuurlijk heel wat krijsbesmetting plaatsvinden. Een nadeel van hout is dat het niet in kokend water afgewassen kan worden. Voor professionele keukens vindt men hout dus ongeschikt.

Persoonlijk vind ik houten prettiger en mooier. En na het lezen van onderstaand onderzoek, zie ik ook geen reden om mijn houten snijplanken niet meer te gebruiken.

In Denemarken is een onderzoek over dit onderwerp gedaan. De bevindingen zijn:
"Op houten snijplanken verdwijnen de bacteriën in snel tempo. Na twee uur is 99,9% van de bacteriën dood – en in sommige gevallen kan men zelfs na een uur al geen spoor van bacteriën meer terugvinden op de houten snijplanken".
Deze onderzoeken zijn door het Technologisch Instituut uitgevoerd in samenwerking met het laboratorium van het Instituut voor de volksgezondheid in Hillerød, Denemarken en maken tegelijkertijd deel uit van een gezamenlijk Scandinavisch project, waar ook overheidsorganen in Zweden, Noorwegen en IJsland aan deelgenomen hebben. Het is dus de gezamenlijke Scandinavische expertise die achter de onderzoeken staat.

Hierdoor worden eerdere onderzoeken, die zijn gedaan in o.a. de VS (het voedingsmiddeleninstituut van de universiteit in Michigan) en Duitsland (het Staatsonderzoekcentrum voor biologie in Braunschweig) bevestigd. In alle gevallen is aangetoond dat hout een aantal buitengewoon goede eigenschappen bezit door bacteriën zo goed als uit te roeien. Men denkt dat een van de oorzaken de structuur van het hout is. Bacteriën kunnen makkelijk binnendringen in krassen en poriën, daarbij zou het zo kunnen zijn dat hout natuurlijke antibacteriële stoffen bevat, die er voor zorgen dat de bacteriën na kort verblijf op een houten plank afsterven.

Massief hout is duizenden jaren gebruikt voor het bewaren en bereiden van voedsel. De nieuwste onderzoeksresultaten bevestigen nu dat natuurmateriaal ook het meest geschikt is om ons te verzekeren van een goede keukenhygiëne.

Toegevoegd op 13-06-2009 20:36:54
krijsbesmetting moet zijn: kruisbesmetting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee.. dat is echt onzin..

Houten snijplanken zijn uit den boze.. Bacteriën blijven in het reliëf achter..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Overigens mag in de horeca en de middenstand een houten snijplank niet meer worden gebruikt. Sinds de invoering van het HACCP-certificaat (de hygiënecode voor een professioneel productieproces) zijn houten snijplanken en hakblokken verboden. Hun zachte, poreuze oppervlak is niet bestand tegen kokend heet water en daardoor zouden ze bacterieel leven in ons voedsel meer in de hand werken dan hun kunststof broeders. Tot groot verdriet van een groot aantal chef-koks dat nu verplicht op plastic snijdt."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, bacterien zijn gek op hout ; anders zou het wel een stuk slechter vergaan. (Hoewel ook schimmels er dol op zijn natuurlijk).Probeer mar eens een goed gebruikte houten snijplank (je ziet ze nog wel eens) écht goed schoon te krijgen ; onmogelijk, zonder vlak-van-dikte bank dan. Hoe hard je ook schrobt, door het vocht trekken de vezels een beetje open en sluiten het vuil er in op. Als het voldoende opdroogt zul je er niet meteen ziek van worden, misschien als je geluk hebt wel helemaal niet, maar de houten snijplank heeft écht zijn beste tijd gehad.

Glas is heel schoon en eenvoudig te reinigen, maar dat is weer de dood voor je messen. De beste keus is eigenlijk kunststof, en dan zo nu en dan vervangen. Die gleuven blijven open en zijn goed schoon te maken.

In de normale keuken mag je ze nog wel gebruiken, maar waarom zou je. Houten snijplanken zijn eigenlijk alleen maar geschikt voor brood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets aan toe te voegen, helemaal mee eens +1
Ik gebruik snijplanken van Epicurean, dat lijkt op hout maar kan in de vaatwasser en mag in de professionele keuken gebruikt worden. Kunststof planken gaan schilferen en de losse deeltjes komen in het eten.

Eenmaal een Epecurean plank gekocht (niet schrikken van de prijs, ze zijn er vanaf ong. 25) wil je nooit meer iets anders.

Toegevoegd op 13-06-2009 20:58:28
In mijn enthousiasme over de epicurean planken vergat ik bijna om antwoord op je vraag te geven. Ja, hout is bacteriëndodend volgens het onderzoek in onderstaande link.
paulus811
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Wat een apart spul! Ze zijn vervaardigd van gerecycled golfkarton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat onthou ik voor mijn volgende plank ; want die plasticken moeten wel regelmatig vervangen worden, wat mij als consuminderaar tegen de borst stuit.....al is het maar eens per jaar.