Letterlijk betekent 'biscuit' (Frans) tweemaal gebakken. In vroeger tijden werd de restwarmte van de oven na het bakken van het brood benut om beschuit (verbastering van 'biscuit') te bakken, hetgeen in twee fasen werd gedaan en op een lagere temperatuur mogelijk was. De beschuit die we nu kennen wordt nog steeds zo gemaakt. In vroeger tijden bestonden er meer soorten beschuit, waaronder het keiharde maar zeer goed houdbare scheepsbeschuit, ook wel 'zeekaken' genoemd. Door begripsverschuiving bedoelen we nu een min of meer knapperig, droog koekje met 'biscuitje'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik herinner me nog dat mijn moeder ook sprak van 'kaakjes'.
En nu bedenk ik of dat toch ook met het woord koekjes te maken heeft?
En zijn er nog zeekaken te koop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's eigenlijk een heel Goeie Vraag! ;-) Voor zover ik weet zijn de echte zeekaken of scheepsbeschuiten niet meer te koop. Dat is niet zo verwonderlijk, want omdat ze even smakeloos als keihard zijn, zijn die dingen niet te vreten. Excusez le mot... Er zijn wel meerdere recepten te vinden. Google daar maar eens op. Het moderne alternatief voor zeekaken zijn hartkeks, verkrijgbaar bij Bever Zwerfsport en andere outdoor winkels. Dat zijn tamelijk lang houdbare, ietwat zoetige biscuits die je als koek maar ook als cracker met beleg kunt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk. Ik zal eens naar Bever gaan. Als kind kregen we wel eens wat mijn moeder scheepsbeschuit noemde. Ben benieuwd of het dat is.

Andere antwoorden (4)

Biscuitje is een soort. Een koekje is een woord voor verschillende soorten samengevat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder biscuitje is een koekje, maar niet ieder koekje is een biscuitje.

Biscuitje is een soort koekje, net als een speculaasje b.v.
Koekje is een algemene benaming voor alle soorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een biscuitje is een droog bros koekje. Lang niet alle koekjes zijn droog en bros, maar een biscuitje is wel een koekje.
Amadea
13 jaar geleden
Een biscuitje is een soort koekje.
Een rond mariakaakje is een buisquitje.
Kan ook rechthoekig zijn.
Van die droge dingen.

Zie eerste afbeelding.

Tweede afbeelding zijn koekjes. Dat kan vanalles zijn.