Heeft iemand een manier om ananas te eten ...

Als ik verse ananas eet krijg ik last van mijn lippen (die gaan prikken) waarna ze een tijd knalrood zijn, ik heb dit niet met ananas uit een potje, heeft iemand een idee zodat ik alsnog ananas (vers) kan eten, het is namelijk zo lekker. Zou het bv helpen als ik de ananas eerst in de koelkast doe oid? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je het niet in kleine stukjes snijden en over je lippen heen in je mond leggen.
Wellicht een wat beroerdere methode, maar toch...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, de sap is voornamelijk de probleem :)

Het beste antwoord

Zoals mijn voorgangers al zeggen: Dit is een soort allergische reactie op het stofje bromelaïne. Bromelaïne is een eiwitverterend enzym, dat ook voorkomt in kiwi's.
Het enzym doet zijn werk erg goed bij lichaamstemperatuur, vandaar dat je er last van krijgt: Het stofje wil de eiwitten waaruit je lichaamscellen zijn opgebouwd, afbreken. Wanneer je verse ananas of kiwi in je yoghurt doet, breekt het ook de aanwezige eiwitten af. De stoffen die daaruit ontstaan zijn bitter, niet lekker dus!

Je kunt het enzym uitschakelen wanneer de ananas verhit wordt. Dit hoeft niet bij 100°C, 65-70°C is genoeg. Eventjes in de magnetron is een optie, maar wat ikzelf graag doe:

Ananas in plakken snijden, met de schil eraan. Het hartje er eventueel uitsnijden. Bestrijken met een beetje gesmolten boter, en bestrooien met poedersuiker en koek(speculaas)kruiden. Bak ze heel kort, op hoog vuur in een droge koekenpan. Of liever nog: Onder de grill van je oven. of, wanneer je toch al aan het BBQ'en bent, op de barbeque.
Is erg lekker om te eten met een dip van mascarpone, citroensap, citroenschil, en poedersuiker.

Eetse!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als er even de kook over is gegaan, dan zijn de allergie-verwekkende stoffen uitgeschakeld. Even blancheren en dan genieten.

dit geldt ook voor aarbeien, waar ook veel mensen last van hebben.

eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter heeft het met kiwi's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer het eens te blancheren, in niet te dunnen plakjes, wnat kiwi is een zachte vrucht. Mijn vrouw heeft ook voedsel allergie, vandaar dat ik uit ervaring weet. Niet te lang blanceren, en goed snel afkoelen, anders verandert je fruit in pap, ook lekker, maar waarschijnlijk niet de bedoeling.
Het klinkt alsof je overgevoelig bent voor een enzym in de ananas. Met ananas uit blik heb je daar geen last van omdat het enzym daarin is afgebroken door verhitting.

Dat is dan ook meteen de enige manier waarop je verse ananas kunt eten: het verhitten, bijvoorbeeld door de ananas te bakken. Maar dan heb je niet meer echt dezelfde smaak als van verse rauwe ananas.