Is elke smaak uniek, of een combinatie van zoet, zuur, bitter, zout, en umami?

Elke kleur is een combinatie van rood/geel/blauw.
Werkt smaak hetzelfde dat elke smaak een combinatie is van de 5 basis smaken zoet, zuur, bitter, zout, en umami?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
umami? wat the hel is dat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Umami komt van nature in veel etenswaren voor die vrij glutamaat bevatten, zoals vlees, erwten, belegen kaas en zeewier.
flyingcrow
13 jaar geleden
En sojasaus

Het beste antwoord

Elke smaak is uniek.
Proeven doe je met je tong, in combinatie met je neus (geur).
Met je tong kun je de 4 smaken proeven. Ze hebben elk een eigen "plek" op je tong, papillen genaamd
zoet proef je vooraan, met de punt van je tong.
zout proef links en rechts, daarachter.
De zuurpapillen zitten links en rechts achteraan,
en de bitter smaak proef je in het midden, achteraan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nieuwere onderzoeken hebben uitgewezen dat we met de hele tong alle smaken kunnen proeven, maar op de voornoemde plaatsen het sterkst.
De van oorsprong japanse naam umami is de hartige smaak.
Maar of die ook een "plaatsje" heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een combinatie natuurlijk. Maar iedere smaak kan verschillend zijn. Zoals de smaak zoet. Zoet kan op heel veel verschillende manieren. Zoals een kleur. Geel bijvoorbeeld kan ook op heel veel manieren. Licht geel, donker geel etc. En een combinatie van verschillende smaken maakt de smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In essentie is dat zo. Maar de smaak van voedsel (wat je ‘proeft’) wordt voor een belangrijk deel bepaald door de geur. Proeven doe je als het ware hoofdzakelijk met je neus.

Er zijn dus veel meer factoren om combinaties mee te maken.

Maar de smaak op je tong is altijd (een combinatie van) één of meer van de vijf basis smaken.
rose