Omdat als je de pit eruit haalt je hem open moet maken en daardoor komt er lucht in de avacado waardoor hij sneller rot.

Toegevoegd na 17 seconden:
*avocado
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de pit erin blijft wordt het vruchtvlees niet bruin. Maar je kunt dat ook voorkómen door er wat citroensap overheen te sprenkelen.
Amadea
13 jaar geleden
Ik heb gehoord dat het een fabeltje is, citroensap werkt beter
anneliez
13 jaar geleden
Het verkleuren van het vruchtvlees van een avocado treed op als het wordt blootgesteld aan de lucht na schillen. Het is dus een oxidatiereactie.

Er zijn twee methodes om dat te voorkomen:

1. Voorkomen dat oxidatie optreed (plastic zakje eroverheen bijvoorbeeld. Hierbij voorkom je dat het vruchtvlees aan de lucht wordt blootgesteld.

2. Oxidatie tegengaan met antioxidanten zoals vitamine C in citroenzuur.

Als het terugstoppen van de pit bij het vruchtvlees zou helpen, dan zou dit betekenen dat er antioxidanten vrijkomen uit de schil. Dit is m.i. niet wetenschappelijk aangetoond.

Waar het verhaal vandaan komt weet ik niet. Misschien heeft het helemaal niet met de pit te maken, maar met het afdekken. Als je de avocado halveert en in de helft de pit terugstopt, dan zal de pit een deel van het vruchtvlees afschermen.

Meestal wordt citroenzuur als antioxidant gebruikt omdat het vitamine C bevat (ascorbinezuur). Dit helpt zeker tegen de verkleuring. Ik denk dat het verder weinig uitmaakt of je er een pit in doet of niet. Je kunt het vruchtvlees beter besprenkelen met citroenzuur en het afdekken met plastic.