Waarom kan kalk niet volledig uit kraanwater gehaald worden?

In drinkwater uit de kraan zit veel kalk, wat het een nare bijsmaak geeft. Waarom kan de kalk er niet uitgehaald worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kalk beschermt je waterleidingen.

Bijv. als je een nieuw huis bouwt, en er komen nieuwe leidingen, moet daar aan de binnenkant een beschermend omhulsel in komen. Dat wordt gevormd door de kalk in het water. Hetzelfde geldt trouwens voor toestellen, bv. een stoomstrijkijzer of zelfs een wasmachine. De eerste zes maanden gebruik je best geen ontkalker zodat alle leidingen dat beschermend laagje kunnen krijgen.

Teveel kalk in de leidingen op lange duur is niet zo goed (zeker niet voor smalle leidingen, zoals in en strijkijzer of een wasmachine. Dan kan er een ontkalker gebruikt worden, maar die wordt pas best geplaatst ten vroegste 6 maanden nadat je in het huis woont.

Dus er moet inderdaad steeds een minimaal gehalte aan kalk in het leidingwater zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan, installeer een kalkfilter / waterontharder.

Kijk bv. eens op http://www.aquacell-waterontharder.nl
Je kan ook gewoon een 3fase filter installeren, daar is dan weer geen stroom voor nodig.

Toegevoegd na 9 uur:
Overigens is het zo dat de electrische waterontharders (bv. die van aquacell) ervoor zorgen dat je minder stroom verbruikt, water zonder kalk is sneller warm ofwel wasmachine, waterkoker, etc. is een heel stuk zuiniger / sneller ;)

Toegevoegd na 9 uur:
sneller bedoel ik dan warm dus niet dat je was sneller klaar is, wel het kokend water ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland zit er nergens veel kalk in kraanwater. Als je alle mineralen uit drinkwater haalt zit er geen smaak meer aan. Al die reclame voor antikalkmiddelen ter behoud van je wasmachine is onzin, althans in Nederland. Maar je kunt kraanwater altijd nog een keer filteren als je dat zou willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist ; dan zit er helemaal geen smaak meer aan. en doodgefilterd water smaakt ook precies zo : plat en dood.
Terwijl we van dat verrukkelijke water hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zit toch altijd al geen smaak aan water??? en als dat tog zo is wat voor smaak dan (zout zuur zout bitter???)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nergens in Nederland veel kalk in het drinkwater? Tja, wat is veel? Maar er zijn wel degelijk gebieden waar de waterhardheid behoorlijk hoog is. Als je daar woont sneuvelen koffiezetapparaten, wasmachines etcetera sneller als je geen stappen daartegen onderneemt.
Ook heb je veel meer last van kalkaanslag waardoor je vaker moet schoonmaken en meer middelen in moet zetten.
In Nederland zijn wel 200 verschillende soorten bronnen. Binnen een provincie kunnen de verschillen al behoorlijk groot zijn, voorbeeld: Nieuwegein 11.2 dH, Zeist 5.0 dH.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hardheid van water is inderdaad een wat relatief begrip. Boven de 14 dH wordt als 'hard' beschouwd en komt in Nederland nauwelijks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem maar eens een slok gedestilleerd water. Dan ervaar je dat water wel degelijk smaak heeft, juist door die minuscule hoeveelheid zouten die er in opgelost zijn, met name calciumcarbonaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik thee zet, heb ik juist het liefst "plat en doodgefilterd" water. De theesmaak komt dan veel beter tot zijn recht en er komen niet van die vieze olie-achtige vellen op de thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
!00% water oftewel alleen H2O heeft geen smaak, het zijn de mineralen en andere opgeloste stoffen in het water die het een bepaalde smaak geven.