Wanneer legt een kip een ei, en wanneer een ei als er een kuikentje in zit

Ik vraag me het af. Wij eten vaak eieren en een kip legt ze. Maar zit in elk ei een bestaand kuikentje? Of is het een van de zoveel eieren dat een kip legt bevrucht.
Ik snap niet goed hoe dat in elkaar zit.
En hoe weet je nu of er een kuikentje in zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
42.8K

Het beste antwoord

De meeste eieren die en kip legt zijn niet bevrucht, daar zit dus geen kuikentje in.
Pas als de eicel van de kip bevrucht is door een zaadcel van de haan, groeit er een kuikentje in het ei.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kip_%28vogel%29#Voortplanting wordt het nog wat verder uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten wij ( technisch gezien ) de menstruatie van een dier op??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel :)

Andere antwoorden (6)

Als het ei bevrucht is, dan kan er een kuikentje uitkomen. Dan moet het ei wel uitgebroed worden. Wat in de regel gebeurt is dat het ei snel bij de kip word weggehaald. Bij de boer met echte loslopende kippen kan het voorkomen dat je een bevrucht ei koopt, maar daar zie je niets van.

Er is wel eens een televisieprogramma geweest dat heeft de eieren van de boer in de broedkast gelegd. Uit een hele doos eieren kwam toch nog 1 kuikentje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wij kregen weleens eieren van zo iemand. maar daar zaten wel erg vaak nog kuikens in en dat zie je egt wel hoor;):(
Als de haan het ei bevrucht heeft kan er een kuikentje uitkomen.
Uit de eieren die je koopt in de winkel kan geen kuiken komen,omdat er geen haan bij is geweest en omdat de eieren zijn geschouwd (=doorgelicht) ter voorkoming van dergelijke ongerechtigdheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft er alles mee te maken of er in de omgeving van dat kipje een haan in de buurt was. Als dat het geval was kan 't zomaar gebeuren dat je een bevrucht ei te pakken hebt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vergelijking is waarschijnlijk wat raar
maar het is net als een eitje dat een vrouw bij haar menstruatie kwijt raakt.
een kip heeft dus meestal een 1 dag menstruatiecyclus

en zolang het niet bevrucht is
dan is het niet een kuiken in wording maar een eenzijdige vrouwelijk ei(cel) met een placenta en een verdedigende buitenwand

Zonder haan is het niet mogelijk een ei te bevruchten dus ook geen kuiken.
13 jaar geleden
Omdat er bij de leggerijen die eieren voor de consumptie produceren geen hanen aanwezig zijn zullen de eieren ook nooit bevrucht zijn. Ook bij de vrije uitloop zijn geen hanen aanwezig want de boer kan niet het risico lopen er een half uitgebroed ei bij zijn levering van eieren zit. Dat een kip voortdurend eieren legt komt omdat wij de eieren elke dag weghalen zodat de kip nooit een broedsel compleet krijgt (4-5 eitjes) en dus net zolang door gaat met leggen tot hij een broedsel compleet heeft maar dat zal haar dus nooit lukken.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, je kan na een dag of 5 door er een lamp achter te houden zien of er een zwart plekje in het eitje komt. Zo niet, geen kuiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geen haan hebt in het hok bij je kippen geen bevruchting van de eieren .Dus dan geen kuikens in geen enkel ei.Voor het ei gelegd is moet de haan met de kip paren dan heb je kans op kuikens.Dus als er geen haan is weet je zeker geen kuikens.