is het verstandig kipfillet eerst iets te koken, voor het op de BBQ gaat

We maken dus zelf het BBQ vlees klaar. Is het beter Kipfillet eerst te koken, daarna te mrineren en dan pas te BBQ en?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.1K

Het beste antwoord

Kan helemaal geen kwaad, kost het gelijk minder tijd op de bbq zelf;) Veel bbq plezier!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja, met kip doe ik dat ook altijd. Alhoewel kipfilet van binnen sneller gaar is dan een kippenpoot, is het toch aan te raden om het even voor te garen.
itsme
12 jaar geleden
Met kipfilet hoeft dat niet persee,lekker marineren en dan in de zilverfolie en zo op de BBQ :-)
Kippenpoten zou ik wel eerst koken !

Eetsmakelijk :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, nergens voor nodig. Gewoon rauw op het rooster, en als je het ervan afhaalt even een stukje opensnijden. Is het dan nog roze, dan gaat het nog even terug boven de kolen. Zorg ervoor dat je de kipfilet voor spiesjes in gelijke stukken snijdt, dan voorkom je dat het ene stuk doorbakken is terwijl het andere nog rauw is.

Het is belangrijker hoe je het vlees bewaart voordat het de barbecue op gaat. Dus liever niet de voorraad voor een hele avond naast de barbecue in de zon zetten en de laatste stukje vier uur laten pas bereiden. Haal liever steeds een klein voorraadje uit de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Waarom 2 minnen? Ik vind het een goed antwoord. Ook met de tips over bewaren.
Ook erg belangrijk, apart bord voor rauw vlees en gaar vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt al een stuk verstandiger. Welke rare vogel mensen ooit heeft verteld dat je je vlees eerst moet vernaggelen voor je het gaat grillen ?????? Iemand voor wie optimale ultieme keukenhygiene voor prutsers belangrijker was dan mensen gewoon goed gaar leren koken, vermoed ik.
Wat je zou kunnen doen is de kip marineren, bereiden in de oven en dan op de bbq, in dat geval heb je wel de gerookte bbq smaak maar is het vlees gegarandeerd gaar en blijft het beter sappig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ki[pfilet volstrekt niet nodig ; dat is in mum van tijd gaat, en je zou het er alleen maar ontzettend mee verpesten.
Ook kippenvleugeltjes hoeven absoluut niet voorgegaard te worden.

Alleen dikke poten / drumsticks, dat is wat roder vlees dat wat meer tijd nodig heeft om gaar te worden. Tijd die de gemiddelde overhaaste, weinig culinair onderlegde Nederlander eigenlijk niet heeft of niet wil nemen of niet KAN nemen omdat zijn barbecue niet de juiste temperatuur heeft. In dat geval kun je ze beter even voorgaren.

Lekkerder wordt het er (beslist) niet van, maar dan wordt het vermoedelijk sowieso al een barbecue van het type 'ruikt-beter-dan-het-smaakt' (zoals vrijwel alle kant-en-klare barbecuepakketten. ).

Zelf geef ik er de voorkeur aan dat type vlees helemaal niet te barbecueen ; dikke kippenpoten doen het veel beter in de oven of koekenpan. Met de meeste types (open) barbecue is de temperatuur te slecht regelbaar om daar echt goed en lekker dikke bouten op te kunnen garen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het zo op de BBQ doen als je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet perse verstandiger; kip verbrand vaak gauw op de BBQ dus je kan het voorgaren in wat water, deo er een boillonblokje bij en het smaakt heerlijk
Bronnen:
12 jaar geleden
Koken is niet nodig. Als je een BBQ hebt waarop je indirect kan BBQen is het helemaal makkelijk. Je legt de kip dan op het indirecte deel en zo wordt hij door en door warm ipv zwart van buiten en rauw van binnen. Als je de kip wat droog vind worden probeer hem dan eens te pekelen.