Wat zijn goede voedingsmiddelen?

Ik heb het dan over producten die bv antioxidanten, vitamines en mineral bevatten, graag natuurlijk niet waar het extra is ingestopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voedingsmiddelen waar 'extra' mineralen, antioxidanten en vitamines aan toegevoegd zijn betekent meestal dat ze er door raffineren eerst uitgehaald zijn. Echter, dat raffineren gebeurt natuurlijk niet voor niets maar om die voedingsmiddelen langer houdbaar en makkelijker verwerkbaar te maken.

Als je naar gezonde voeding streeft dan doe je er goed aan zo min mogelijk geraffineerde voedingsmiddelen in te slaan. Volkoren is altijd beter dan wit en zelf maken altijd beter dan kant-en-klare pakjes. Ook gevarieerd eten is belangrijk en je hebt voldoende vezels nodig.

Let ook op signalen van je lichaam. Winderigheid en buikkrampen vertellen je dat je darmen bepaalde ingrediënten moeilijk kunnen verteren, zoals peulvruchten of misschien ook wel zuivel. Kijk dan of je voedingsmiddelen niet wat langer moet laten weken of kijk naar gefermenteerde varianten, zoals yoghurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alle voedingsmiddelen die niet (teveel) bewerkt zijn: groente, fruit, aardappels, zilvervliesrijst en andere hele granen, vlees en vis maar dan liever geen gehakt en worst met veel kleurstoffen en conserveringsmiddelen en dergelijke.
Veel groentes en fruitsoorten zijn ware vitaminebommen, maar de truc is om veel afwisseling in je eten te hebben.
Kiwi's en broccoli bevatten veel vitamines en dergelijke, maar als je niets anders zou eten, word je toch ziek, omdat je andere stoffen gaat missen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Plus nog een aantal onmisbare categoriën in dit verhaal: peulvruchten, noten, zaden/pitten, pseudogranen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die heb ik over het hoofd gezien inderdaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Het Voedingscentrum heeft een uitgebreide website met informatie over goede voedingsmiddelen.
Zie de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruitshake, sandwich enz. Zelf vind ik fruitshake lkkr. Aardbij, banaan, joghurt, cruslie (ofzoiets) en stukjes appel. Dat in de blender. Eet / drink smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
groene thee voor antioxidanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=tOYxuZLQL3U&feature=related

Kijk eens op dit filmpje. Hiervoor is nl de 'schijf van vijf' in het leven geroepen. Als je je hieraan houdt, krijg je dagelijks de juiste dosis vitaminen, mineralen, vetten ed. binnen die je gewoon nodig hebt.
amc