Waarom vind je in de winkel geen kiwi-jam, pruimenjam, druivenjam, bananenjam of mangojam?

... en bijvoorbeeld wel - steeds opnieuw - aardbeien, kersen en abrikoos.

Ook voor joghurt, sapjes en limonade worden steeds dezelfde vruchten gebruikt. Zo zie je nergens mangojoghurt, druivenjogurt of abrikozenlimonadesiroop. Kan dit niet worden afgewisseld of is dat op een of andere manier moeilijk in de fabricage?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hebben ze in , zeg , Costa Rica wel bananenjam, en in Urganda mangojam . Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand van ananasjam gehoord? Kon je gewoon in de supermarkt van het grote bedrijf kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had in Frankrijk ananasyoghurt, dat heb ik ook nog nooit op ;)

Het beste antwoord

Het is streekgebonden. In Duitsland heb ik wel eens kruisbessenjam gegeten, maar dat vind je hier in de supermarkt niet. Maar geen nood... Je kunt altijd je eigen jam nog maken en dan kun je gewoon kiezen welke vruchten je erin stopt. Lees bijvoorbeeld op: http://www.hoogstamfruitnh.com/contentFiles/culinaria/kruisbessenjam.html hoe je dat kunt doen.

Een leuke combi is ook mogelijk want dat zie je ook niet veel, bijvoorbeeld aardbeien-kersenjam.

Mangojam bestaat trouwens wel hoor, kijk maar op: http://madteaparty.wordpress.com/2007/07/17/mango-jam/ En hier vind je weer het recept: http://www.smulweb.nl/922155/koken/recept/Zoetzure-mangojam
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er geldt gewoon de wet van vraag- en aanbod. Als er te weinig vraag is naar "vreemde" smaken jam of siroop zal dit ook niet worden ingekocht of zelfs geproduceerd. Vaak zie je dat de rare smaken jam en siroop wel te koop zijn in speciaalzaken of bijvoorbeeld op summerfairs en braderieën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt eraan naar welke winkel je gaat; de gemiddelde supermarkt verkoopt dat inderdaad niet maar als je iets kleinere (speciaal)zaken gaat waar men ook noten en/of kazen verkoopt kom je dat wel tegen; de prijzen zijn dan ook wat specialer :). Van al die andere fruitsoorten maakt men ook zgn. "curds", chutneys en gelei-soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze producten zijn er wel hoor. In Midden-Limburg zit een boerderij die op redelijke schaal pruimen- en bramenjam maakt. Maar voor de grote fabrikanten is alleen de productie belangrijk. Gezien de 'THT' datum...

Want bijvoorbeeld Coca Cola is na het succesvol introduceren van de 'Fanta Lemon' in de landen rondom de middenlandse zee. Enorm het schip in gegaan met een grote overproductie voor de rest van de wereld. Met als resultaat dat het met uitzondering van een paar landen niet meer te krijgen is sinds 2002/2003...

Er komen zeer zeker nieuwe smaken op de markt aan de hand van allerlei adviespanels. Maar dit wilt dus niet zeggen dat iets aan slaat. Maar de vruchten die jij noemt zijn weer redelijk populair in de categorie 'toetjes'...

Want als je net over de grens in België gaat kijken. Of iets verder in Frankrijk. Dan zie je bijvoorbeeld dat Danone erg veel variaties heeft die je hier echt niet zult vinden. Wat dat betreft is Nederland gewoon een te kleine markt voor een verschrikkelijk breed arsortiment...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook de supermarkten daar zijn veel en veel groter, misschien dat je er daardoor veel keus hebt.
Overigens ben ik "blij" dat we in Nederland nog weinig "hypermarché's " hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja... Wat ze hier een AH XL noemen is daar gewoon een buurtsuper...
Kwestie van smaak. Ik vermoed dat er al meerdere smaakpanels de door jouw genoemde vruchten in de jam hebben afgekeurd, omdat het gewoon niet zo lekker is.

Blijkbaar is de jamsmaak voor de meeste mensen (er zijn altijd uitzonderingen) niet zo lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vijgenjam in het Zuiden en ik denk dat ze in NZ echt wel Kiwi jam hebben. Natuurlijk lenen niet alle vruchten zich voor het maken van jam. Kiwijam met veel suiker erin lijkt mij geen gewild artikel in onze omgeving. Verder is er alles waar vraag naar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaken die in de supermarkten te vinden zijn, zijn populair. Mensen vinden die het lekkerst. Voor fabrikanten als Hero is het van belang om zoveel mogelijk te verkopen en daarom maken ze alleen die smaken waarvan ze het meeste kunnen verkopen en dat zijn aardbeien, bosvruchten en abrikozen.

Er zijn wel anderen smaken jam die ook heel lekker zijn, maar te weinig mensen eten dat om winst te kunnen maken.
Die jam kan je kopen bij boerderijen en biologische winkels. Je moet even zoeken, maar ze zijn er zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kiwi jam is opzich lekker. ik heb deze smaken zelf gemaakt. maar het is puur niet te vreten.
in hun fruit soort ook niet poplair, en worden verre weg het meest uit de winkel weggegooit (behalve de banaan)
het smaakt naar gemalen kots als je er jam van probeerd te maken. ik denk dus dat dat de reden is in combinarie met dat de vruchten die je noemt niet populair zijn. (behalve dan dus de banaan).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
joghurt hebben ze tegenwoordig wel in alle smaken hoor, kiwi met sinaasappel of in de herfst appel met kaneel. en die groene ranja word geloof ik ook van pruimen gemaakt, met lekker veel kleurstoffen. :) In grenaldine zitten bijvoorbeeld heel veel soorten fruit, en wat dacht je van Spa cactus (wie bedenkt zoiets). Dubbel fris heeft ook een variant met druiven, en cranberry ...je word er juist (spreekwoordelijk) mee doodgegooit met dat spul.