Wat zijn de beste tomaten om een goede tomatensoep van te maken?

Ik hoop dan op een beetje een gangbare tomaat die je ook bij de supermarkt of groenteboer kan kopen. Mijn tomatensoep is altijd smakeloos als ik trostomaten of losse tomaten uit de supermarkt koop, of doe ik misschien iets anders fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.1K

Het beste antwoord

Gewone tomaten zijn prima. Ui fruiten in de pan, tomaten toevoegen, laten sudderen en zeven. water en bouillonblokjes toevoegen + soepballetjes en klaar ben je.Voor chinese soep doe je er appelmoes bij. Voor hete soep wat chilipeper
anneliez
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
je kunt r alles in gooien wat je lekker vindt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe door Chinese tomatensoep altijd ook een beetje gembersiroop, zorgt wat wat zoet en wat pittigeheid.

Andere antwoorden (10)

Rode tomaten zijn meestal wel lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de Tasty Tom tomaten bij de Appie Heijn de tomaten met de meeste smaak. Ze smaken écht naar tomaat. Dus daar moet een lekkere soep van te maken zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf gekweekte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Biologische tomaten daar zit meer smaak aan dan aan zeg maar de gewone tomaten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Romatomaten zijn ook erg lekker. Ze worden nog lekkerder als je ze eerst een week laat liggen (als je trostomaten koopt, leg ze dan wel op een krant of zo, anders gaat het groen vaak schimmelen en dat tast de tomaten zelf ook aan).
Geheime tip, beetje valsspelen maar toch: gebruik een mix van verse tomaten en bliktomaten (geen puree, maar echte tomaten in blik).
Nog meer valsspelen: gebruik een flinke scheut tomatensap (uit een pak) in je soep.
Als je alleen verse tomaten gebruikt: laat ze een flinke tijd op heel laag vuur sudderen, ook dan wordt de smaak intenser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Anita82
Ik vind het het lekkerst van Vleestomaten(die grote joekels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die tomaten lust ik ook wel rauw !
Tomaten uit de supermarkt zijn allemaal geschikt om soep mee te maken zo lang ze maar goed rijp zijn. Dus neem wat voorhanden is.

Soeptomaten zijn die hele vlezige, vleestomaten, maar dan moeten ze wel rood zijn.

Omdat de gewone consumptie tomaten veel water bevatten zijn ze voor soep wel bruikbaar (maar niet om saus te maken). Als je het simpeler wilt kan je ook gepelde tomaten uit blik nemen of een beetje tomatenpuree toevoegen.

Ik maak zelf wel vaak soep van pomodori tomaten, dat vind ik wel lekker. maar eerlijk gezegd maak ik de beste soep van een blik gepelde pomodori tomaten van de AH. En dit is nog steeds lekkerder dan soep uit blik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk eens de video van chefkok Marco Poldervaart!

En anders voor een snelle soep deze: http://www.youtube.com/watch?v=_6HLfIu4gjs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn voorkeur gaat uit naar de gewone tomaat (dus die met veel pitjes, die ik er op het laatst uit zeef). Niet te zuinig met de tomaten. Ik ontvel ze, bak ze even met een ui tot ze helemaal zacht zijn, dan door de passéfit, om het geheel vervolgens aan de bouillon toe te voegen. Bouillon van zelfgemaakte soepballetjes maakt het geheel nóg lekkerder. Eventueel nog vermicelli toevoegen, en uiteraard zout en peper naar smaak.......
jc54
12 jaar geleden
Trostomaten en pomodoritomaten zijn heerlijke smaakvolle tomaten, en soms zelfs zonde om in een soep te doen, omdat er veel smaak verloren gaat in het geheel. Maar, ik heb vaak erg lekkere soep gemaakt met een sterke smaak van deze tomaten met het volgende recept:
Tomaten (ongeveer 10) halveren en op een bakplaat leggen met de snijkant boven, besprenkel dit met een dressing van wat olijfolie, knoflook, honing en iets peper en zet dit 2 uur in de warme oven van ongeveer 120 graden. Aan het einde nog even 10 minuten grillen en af laten koelen. Je kan dan gemakkelijk de vellen eraf halen en pureer het grootste gedeelte met een handvol basilicum en een halve liter groentenbouillon. Nog even door laten koken en eventueel nog wat toevoegingen naar smaak erbij doen (bijvoorbeeld wat stukjes paprika, tofu of gehakt, sambal of juist een dot room).

Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je verse tomaten gebruikt moet je er wel wat kruiden en bouillonblokken aan toe voegen want een tomaat heeft wel smaak maar is van nature nogal flauw.
Ik denk dat een trostomaat toch erg lekker is om een soepje van te maken en anders zou mijn voor keur uit gaan naar de Roma tomaat.