Wat kan je beter nemen, hamburger of kaassoufle of frikadel?

Waar zitten de minste calorieen in? En welke daarna?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K

Antwoorden (8)

Hamburger onbereid 210
...gegrild met saus en ui: 230
Mc Donalds broodje hamburger, simpel 260

Een frikandel, bereid: 195

Een kaassouffle, 50 gr. : 85

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit alles volgens de bijbel der calorientellers:
Kijk op calorien en joules van Nicoline Duinker_Joustra
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamburger: 233 Kcal
Frikadel: 194 Kcal
kaassouffle: 136 Kcal

Dus ik zou voor de kaassouffle gaan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een zo eerlijk mogelijk overzicht te krijgen heb ik 1 merk genomen. Mora in dit geval.

Kaassouflé Mora:

Calorieen in 100 gram 302.2
Energie (Joule) in 100 gram 1269.24
Eiwit 8.3
Koolhydraten 29.0
Vet 17.0

Frikandellen Mora:

Calorieen in 100 gram 241.0
Energie (Joule) in 100 gram 1012.2
Eiwit 13.0
Koolhydraten 4.5
Vet 19.0

Hamburger Mora:

Calorieen in 100 gram 241.0
Energie (Joule) in 100 gram 1012.2
Eiwit 13.0
Koolhydraten 4.5
Vet 19.0
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaassoufle, dan frikandel en als laatst een hamburger !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschilt nogal per merk. Op deze site kun je de calorieën checken van verschillende merken. En dan niet per 100 gram, want dat is een vergelijking die de plank misslaat, maar per portie/per stuk.

http://www.calorielijst.nl/per-portie/

Ik vind dan ongeveer deze waarden:

Hamburger: 165 - 260 kcal
Frikandel: 171 - 195 kcal
Kaassoufflé: 179 - 202 kcal

De kaassoufflé is niet per portie te vinden, maar wel per 100 gram. Ik heb een kaassouflé van Mora als voorbeeld genomen, die weegt 65 gram.

De conclusie is dus dat over 't algemeen de frikandel en de kaassouflé elkaar niet veel ontlopen qua caloriën, maar dat de hamburger beduidend meer calorieën *kan* bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Bedoel je bij een cafetaria of thuis? Thuis zou je eventueel een (zelfgemaakte) hamburger van mager rundvlees kunnen grillen, dan heb je de minste calorieën. Ook de frikadel kan op/onder de grill (wel keren), maar een kaassoufle moet denk ik altijd gefrituurd worden.

Bedenk wel dat de sausje heel veel calorieën aan je maaltijd toevoegen. In het geval van sauzen wordt ketchup over het algemeen als de 'veiligste' keuze gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt ten eerste van het gewicht van de snack af. Ten tweede de manier waarop het is bereid, en pas daarna de calorieen per 100 gram onbereid.

Aangezien je de eerste twee dingen niet specificeert, lijkt een verse hamburger (geen restvlees, maar mooi rundvlees) uit de oven of van de BBQ mij de calorie-armste oplossing. Dat is niet vet, een burger van tartaar helemaal niet.

In de categorie gefrituurde diepvriessnacks, lijkt een kaassoufflé me het vetst. De kaas is van zichzelf al vetter dan rundvlees, plus zit er vet bladerdeeg omheen en ook nog eens een korst die alles absorbeert. Het enige 'voordeel' is, dat ze vaak lichter zijn qua grammen dus per snack wellicht minder schadelijk zijn.

Kijk dus eerst naar het gewicht, daarmee behaal je de meeste 'winst'.

Toegevoegd na 51 seconden:
bij gelijk gewicht zou ik voor de hamburger gaan, zeker als die vers is en zonder extra olie bereid wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaassouflé, daar zit geen vlees in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij derkt: geen vlees -> geen/minder calorieën? Enig idee hoeveel calorieën kaas bijv. heeft?