is het eten van boterham vlees dat bedorven is gevaarlijk?

ligt al lang ong 10 dagen open in koelkast maar houdbaarheidsdatum is nog 4dagen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K

Antwoorden (8)

De houdbaarheidsdatum is de datum in gesloten(!) verpakking. En nee, het vlees is al bedorven.

Toegevoegd na 25 seconden:
Met gesloten bedoel ik een nog ongeopende verpakking.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat je kan doen de volgende keer is de datum van openen eropschrijven met een merkstift. Dit doen wij ook. Zowel vleeswaren als geopende pakken melk worden bij ons voorzien van datum van openen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou het niet eten, met vlees moet je altijd het zekere voor het onzekere nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NIET eten, vleeswaren langer dan 3 dagen geopend is niet goed meer. Je hoef het niet te proeven maar het is echt niet goed meer en kan je ziek worden. Het lijkt dan dat je griep heb maar eigelijk is het een lichte voedselvergiftiging. Melk of pap dat over de datum heen is zie of proef je dat het niet meer goed is maar vlees niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vlees is inderdaad al bedorven, om dit te voor een volgende keer te voorkomen kan je wel van die kleine gesloten doosjes kopen om je vlees in te bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt een beetje aan het soort vlees / vleeswaar, en of je ze vers gekocht hebt bij de slager of voorverpakt in de supermarkt.
Vleessoorten die GEMAAKT zijn om lang houdbaar te zijn (zoals rauwe ham, worsten, speksoorten) houden het beduidend langer uit dan magere gekookte en gebraden soorten als kipfilet, gebraden gehakt of leverpastei.

Je kunt natuurlijk als vuistregel een dag of drie na openen van de verpakking handhaven, maar dan gooi je vermoedelijk een heleboel goed eten weg, en dat is pas ECHT verspilling.

Maar over het algemeen kun je prima zelf beoordelen of het nog goed / eetbaar is. Voelt het een beetje plakkerig, zitten er minuscule puntjes op of is de kleur veranderd, dan kun je het eigenlijk altijd weggooien. Maar ziet het er nog fris uit, ruikt het goed en voelt het nog goed, dan kun je het ook nog prima eten. Meestal praat je dan over soorten als salami of ham kun je vaak nog wel een week lang eten ; rosbief, lever of fricandeau kun je beter binnen 24 tot 48 uur al soldaat maken.

De kunst is niet teveel soorten tegelijk te kopen en open te maken. Dan hoef je bijna nooit wat weg te gooien. Tien dagen is trouwens wel HEEL erg lang ; dan heb je alleen met (echte, goede) rauwe ham of een gerookte worstsoort nog kans dat het eetbaar is. Ik denk dat je het risico beter niet kunt nemen. Want als antwoord op je vraag : ja, echt bedorven vlees (met bacteriën, schimmels of beiden) eten is gevaarlijk. Niet dat je er met een gezond gestel dood aan zult gaan, maar je kunt er absoluut een paar dagen goed beroerd van worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. Goed verpakken (dus niet in de geopende verpakking zo in de koelkast pleuren, maar in een vleeswarenbakje of plastic zakje doen dat goed sluit maar niet helemaal luchtdicht) verhoogt de houdbaarheid van alle soorten vleeswaren aanzienlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 dagen open is echt veel te lang.
Ruiken heeft meestal geen zin.

Bij twijfel, altijd weg gooien.
Je wordt er echt ziek van.

Zonde om weg te gooien? verspilling?
Goeie leer voor de volgende keer.

Hanteer de regel maak 1 ding tegelijk open, en maak dit binnen drie dagen op.

voor de afwisseling kun je kleine blikjes leverworst/pindakaas/jam/tomaat/komkommer/sandwich spread/ei, oid erbij nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je dit leuk opgeschreven :)
Het lijkt wel een gedicht!
10 dagen is veel te lang... ik zou hooguit drie dagen aanhouden. En met rauw vlees moet je al helemaal oppassen (filet american enzo).
Als je een kat hebt: geef die eerst een stukje. Als die het niet eet, is het waarschijnlijk niet meer goed :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het beter niet meer gebruiken. Als een product geopend wordt, zal de kwaliteit door alle nieuwe invloeden van buitenaf (lucht, vocht, besmetting door o.a. handen) snel afnemen.
Het voedingscentrum heeft een soort van overzicht gemaakt waarin voor veelgebruikte producten een bewaaradvies na openen is vermeld; ik vind het zelf erg handig en het hangt bij mij aan de binnenkant van een van mijn keukenkastjes. Misschien heb je er wat aan. Zie bijgevoegde link.