Peulvruchten zoals bonen, erwten enz. de groenten die je dus uit een peul moet pellen, bevatten veel belangrijke voedingsstoffen . Zelfs overjarige peulvruchten behouden hun voedingswaarde.
100 gr. daarvan bevat; 345 kilojoules, 80 kcal, 6 gr. eiwit,
0,5 gr. vet, 13 gr. koolhydraten, 0,09 mg. vitamine B, 2 gr. ijzer en 7 gr. voedingsvezel.

Een volwassene die een portie van 400 gr. gare peulvruchten eet, krijgt daarmee bijv. 1/3 v.d. dagelijkse benodigde hoeveelheid eiwit, 1/3 v.h. benodigde vit. B en ruim 3/4 v.d. benodigde hoeveelheid ijzer binnen.
Hierbij hore geen sojabonen, want die leveren meer eiwit en vet dan welke andere peulvrucht ook.

Voedingsvezel is een verzamelnaam van onverteerbare stoffen in ons voedsel. Ze zijn onmisbaar voor een goede stoelgang.

Bonen maken dus niet dik maar denk nu niet; "ik ga van bonen alleen leven", want dat zou niet goed zijn. Je blijft groenten en fruit nodig hebben, want bonen bevatten nauwelijks vitamine C. Ze kunnen wel als vervanger van aardappelen genomen worden, want beiden bevatten zetmeel (koolhydraten),B-vitamines en mineralen.

Bonen kunnen alleen dik maken indien je ze in een gebonden vette saus bereidt, jus erbij neemt, er spekjes doorroert enz. Dan ligt de schuld echter niet bij de bonen zelf!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Neen, ze bevatten 0,0g vet per 100g.

Broccoli bevat 0,2g vet per 100g.

Bonen zullen bij iemand die gezond wil eten,regelmatig op het menu verschijnen.

Toegevoegd na 35 seconden:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=819
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bonen / peulvruchten zien als vleesvervanger. Er zitten heel veel eiwitten in, en behalve de bekende witte bonen in tomatensaus kan je enorm veel gerechten maken van verschillende groenten, kruiden/specerijen en bonen. En dan word je er dus absoluut niet dik van - het is zo'n zelfde fabeltje als dat je van aardappelen dik zou worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En naast eiwitten ook nog veel mineralen, hartstikke gezond spul.
Kan ik aan de laatste nog wat toevoegen?
Over bonen, ook de voedingswaarde, kijk dan hier eens:
http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4622
Dan zie je dat de calorische waarde niet voor alle bonen gelijk is. Droogbonen kunnen 237 kcal/100 gr gekookt bevatten. Speziebonen 35. Maar het is heel erg gezond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit inderdaad veel verschil, qua voedingsstoffen én culinair, tussen peulvruchten en peulen met kleine peulvruchtjes erin, en beide kunnen inderdaad boon genoemd worden.