Bestaat er pindakaas voor mensen met een notenallergie?

Mijn zwager is gek op pindakaas maar sinds een paar jaar allergisch voor onder andere pinda's. Nu vroeg ik me af, bestaat er pindakaas voor mensen met een notenallergie? En is dit ook ergens te krijgen? Desnoods te bestellen uit een ander land. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pinda's zijn geen noten he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, nouja hij is allergisch voor verschillende noten en pinda's.

Het beste antwoord

Specifieke stoffen die in pinda's en (andere) noten zitten maken dat dat NIET bestaat.
Het is lastig uit te zoeken welke allergenen in de pinda je niet kan verdragen. Als je noten die je wel kan hebben zou malen, dan zou je je eigen notenpasta kunnen maken, vaak echter moet je dan wat olie toevoegen waar je tegen kan, zoals zonnebloemolie/olijfolie maar koop dan ONGEPELDE noten, zodat je zeker weet dat tussen de gepelde noten niet toch een pinda zit.
Misschien heb je wel een gat in de markt te pakken.

Naar ik echter begrepen heb bevatten pinda's en andere
noten meer dan een stof die de allergie veroorzaakt.
Het is dus maar de vraag of een notenpasta die door jou verdragen wordt, dat ook voor een ander geldt met een notenallergie.

Een experiment zou ik dan ook niet op eigen houtje doen,
een dermatoloog of ander specialist in allergenen zou je beslist in je wens moeten betrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee die bestaat helaas niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, pindakaas is pindakaas en het zijn juist de pinda's die het probleem veroorzaken. Er is wel notenpasta te koop bij b.v. de reformwinkels waar geen pinda's in zitten. Als je zwager echt alleen op pinda's reageert, zou hij die eens kunnen proberen.
Ander smeerbeleg wat een beetje op pindakaas lijkt (maar heel anders smaakt) is b.v. Speculoospasta of Bebogeen.

Pinda's zijn trouwens eigenlijk geen noten. Niet dat het veel uitmaakt, want veel mensen die allergisch voor pinda's zijn, zijn dat ook voor 'echte' noten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij inderdaad alleen op pinda's reageert heb je ook nog cashewnotenpasta of sesampasta. Maar vaak zijn die producten gemaakt waar ook pinda's worden verwerkt en kunnen die zelfs een verkeerde reactie geven.