Hoe bak ik lekkere kroepoek?

Ik heb een wokpan gebruikt, zonnebloem olie
en dan de kroepoek in gedaan.

Ik heb van die lange gevlochten kroepoek in verschillende kleuren.

Maar als ik ze gebakken heb smaken ze verbrand, terwijl ze er goed uitzien en ruiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het ook in een wokpan kan, maar wij maken het altijd in de frituur en dat gaat prima.

Het beste antwoord

pinda olie is inderdaad een aanrader. je moet er voor zorgen dat je kroepoek goed droog is en je vet niet te heet, maar ook niet te koud. Het is zaak ze op hoge temperatuur, zo rond de 170/180 graden te frituren.

het aller gemakkelijkste is natuurlijk om dit gewoon in een frituurpan met instelbare temperatuur te doen. werken met een thermometer kan natuurlijk ook. Als je beide niet hebt moet je, als je denkt dat de gewenste temperatuur is bereikt, eerst een proberen.
Als de goede temperatuur is bereikt begint het wat te sissen en vormen zich veel kleine belletjes rond je kroepoek. hij blijft dan ook snel drijven.
zinkt je kroepoek meteen en komen er weinig belletjes dan is je vet te koud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Toch nog iets korter in de olie, in een wok moet het goed kunnen
anneliez
12 jaar geleden
waarschijnlijk heb je dan het vuur te hoog gehad, waardoor de olie te heet wordt. de olie verbrandt dan en dit levert vervolgens de verbrande smaak aan je kroepoek.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, dat kan.
Maar er kwam geen zichtbare damp vanaf of hoeft dat niet?
Gebruik pindaolie. Lukt veel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. +1
Je kunt hiervoor het beste arachideolie gebruiken dat brand niet zoveel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ook, want arachide- is pindaolie. :-) +1
Haal de rauwe kroepoek uit de verpakking en leg deze een uurtje in de zon of op een radiator.
Kroepoek moet kurkdroog zijn voordat u begint met bakken.
De olie waarin de kroepoek wordt gebakken moet zeer heet zijn.
Het bakken van kroepoek gaat heel erg snel, niet meer dan een paar tellen.
Bak een paar stukjes per keer want kroepoek zet uit in hete olie.
Draai de kroepoek direct om en haal het uit de olie. Kroepoek mag niet te bruin worden, dan is het niet meer lekker.
Even laten uitlekken evt op keukenpapier en klaar is de kroepoek