Kan men Quinoa vlokken ook met koude melk opeten/opdrinken?

Ik heb onlangs Bio quinoa vlokken gekocht in de natuurwinkel, op de verpakking staat er:

1 vol. vlokken in 3 vol. vloeistof laten koken en afgedekt laten zwellen.

Mijn vraag is of we dit niet gewoon met koude melk kunnen opeten/opdrinken?

En/of het giftig zou zijn moest ik het toch niet koken zoals op de verpakking staat?

Wie geeft me wat heldere uitleg hierover a.u.b.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Het is niet giftig, maar je moet het even koken omdat het dan gaar wordt. Net zoals je rijst niet rauw eet maar moet koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn het echt quinoavlokken of is het gewone quinoa?

Quinoavlokken zijn vergelijkbaar met havermout: het is al verhit geweest, en kan dus gegeten worden zonder het zelf te verhitten. Je kan het net als havermout zelf koken om er pap van te maken als je dat lekker vindt, maar je kan het ook gewoon rechtstreeks in (soja)melk/yoghurt doen.
Wel is het ietsje gezonder om het te laten weken, omdat dan bepaalde stoffen beter verteerbaar worden/meer vrij komen, maar dat is niet per se nodig. Als je het wil doen, kan je het gewoon een minuut of 5-10 in je melk laten staan, voor je het opeet.
Ik heb het idee dat op de verpakking staat dat je het moet koken, omdat meer mensen pap lekker vinden dan pure vlokken. Dat het ongezond zou zijn om het rechtstreeks te eten, kan ik me niet zo goed voorstellen. Maar het zou natuurlijk kunnen dat het merk dat jij hebt de quinoavlokken bereidt op een manier waarbij ze rauw blijven, en dat het dus wel nodig is. Je zou de fabrikant erover kunnen mailen. Ik zou zelf de gok wel gewoon wagen.

Gewone quinoa moet je wel zelf koken, omdat het nog rauw is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op die van mij staat volgens mij ook alleen hoe je het moet bereiden met koken, maar ik eet het altijd gewoon rauw in de sojayoghurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is van het merk Primeal. Frans product naar het schijnt. Op de verpakking staat er een website adres: www.primeal.fr Maar de contactpagina werkt precies niet, dus ik weet niet hoe ik hen kan contacteren :S Jij enig idee? Exacte naam van het product: "Bio quinoa vlokken"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja heerlijk van die websites waarbij er een foutje zit bij het contactgedeelte, dan kan je hen niet eens laten weten dat er iets fout is.
Nee, dan heb ik ook geen idee.