De pesto is het lekkerste als je hem meteen gebruikt, maar onder een laagje olie is hij nog zeker een paar dagen te bewaren in de koelkast. Ook kun je de overgebleven pesto invriezen in bakjes voor ijsklontjes. De smaak gaat wel wat achteruit, maar de toevoeging van blokjes pesto doet nog steeds de zon schijnen in een simpele tomatensaus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Moeilijk, want het bestaat voor het overgrote deel uit olie. Voor dat bevriest, moet je een flinke koelinstallatie in huis hebben staan. Het stolt al wel bij een paar graden onder nul, maar echt bevroren is het dan nog lang niet.Ook zit er kaas in ,en kaas doet het ook niet best in de vriezer).

Je kunt dus beter de hoeveelheid die je gemaakt hebt niet al te lang bewaren. Als je er na elk gebruik echter een nieuw laagje olie op giet om het af te sluiten van de buitenlucht en in de koelkast bewaard, gaat het zeker een aantal dagen tot een dikke week mee.

Kant-en-klare pesto bevat vaak ook nog wel wat toevoegingen die die houdbaarheid nog wel aanzienlijk kunnen verlengen - eveneens mits elke keer weer 'onder de olie' gezet.

Maar een potje pesto heb je zo leeg hoor ; pasta pesto, pesto op brood (ook op brood met beleg), als kruiden bij het vlees of door de marinade, in de rouladen, de gebakken aardappeltjes, de risotto etcetera etcetera. Een potje lekkere pesto haalt never de vermelde houdbaarheidsdatum ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pesto kun je invriezen en is dan 6 maanden houdbaar. Je kunt ze ook met een laagje olijfolie erop in de koelkast bewaren. Het gaat wel in smaak achteruit als je een potje hebt gekocht en eenmaal geopend hebt.
Maak je hem zelf is hij sowieso veel lekkerder om in te vriezen. De enige manier eigenlijk waarop de pesto echt lekker blijft;
Maak pesto zoals je gewend bent (het lekkerst is in de vijzel, maar de keukenmachine kan natuurlijk ook) en doe er nog GEEN knoflook en kaas bij. Doe die er pas vers na het ontdooien bij. Aan knoflook en kaas is in de winter geen gebrek, maar de basilicum heb je op het goede moment alvast ingevroren.
Nog een tip; Let wel op als je het zelf maakt dat je geen Chinese pijnboompitten neemt. Deze zijn kort en dikbuikig en hebben vaak een donker puntje.Ze hebben een nare nasmaak die echt dagen in je mond blijft hangen.
Neem dus altijd de Europese. Deze zijn slanker, langer en vaak wat blanker.
amc
12 jaar geleden
voedingsmiddelen kunnen door invriezen en ontdooien iets van de structuur verliezen, zoals biefstuk en groente.
Maar pesto is zo geconcentreerd, dat de smaak goed behouden blijft. prima te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pesto kan je heel goed invriezen